Häromveckan var jag på en föreläsningen av Charlie Söderberg, ni vet han som tidigare hade lyxfällan?
Här är en länk till hans öppna föreläsningar (pch gratis, halleluja) som jag verkligen kan rekommendera. Älskar hans uttryck (eh fritt citerat) "flytta elden från hjärtat till baken" aka "du måste göra något för att förändra!"
 
Många saker togs upp men det som verkligen dröjde sig kvar i mig var detta kring boende. I nuläget bor jag i en liten  liten studentlägenhet och har således alla möjligheter att planera framåt för hur jag vill bo, innan jag blivit alltför bekväm.
 
Jag vill precis som alla andra bo centralt, havsnära (typ en femma på avenyn med havsutsikt, ni förstår...) vackert och helst gratis.. Boendekostnaden är en evig källa till diskussion mellan mig själv och eh mig själv. På ett sätt är det värt att lägga sina slantar  på ett boende då det är där man lever sitt liv, det är något man ser varje dag och det påverkar hur nära man har till jobb etc. Å andra sidan så är boendet den absolut största posten på utgiftssidan för oss allra flesta och speciellt om man som jag gärna vill bo mitt i smeten, eller med utsikt (är lite som ett marsvin där, mår bättre ju längre upp jag bor!).
 
Om man gör som alla andra så kan man absolut försöka tajma boendemarknaden, eller renovera från grunden för att få till sitt drömboende lite billigare men det är alltid en oerhörd utgift. Tänk om det inte behövde vara så?
 
En idé ploppade upp i mig. Eller, idé och idé, en vansinnig dröm kändes det som först. Tänk om man kunde köpa en tomt, bygga ett hus och hyra ut undervåningen. I min dröm så är det ett hus där undervåningen är ett boende och övervåningen är en lite mindre lägenhet men med bättre utsikt (marsvinet i mig, ni vet). Tänk om jag och min sambo kunde bo i den mindre lägenheten och hyra ut undervåningen till skäligt pris? Och om den dagen kommer när vi har fjorton barn och sju hundar så skulle det finnas möjlighet att slå samman våningarna till ett boende. Kanske. Om man vill och har råd. Men poängen är ändå att få till sin finaste lägenhet och bo där mycket billigare än vad som annars varit möjligt. Med tomt och gräsmatta för sina sju hundar.
 
Jag blev eld och lågor och diskuterade detta med min sambo som svarade med ett mycket pedagogiskt "mmmm...". TIll saken hör att han vill ha typ ett slott att bo på, han är en sån där otrolig människa utan några som helst glastak för sina drömmar. Dock så är han i nuläget lika nitisk som jag med att leta extrapriser på willys så han inser ju också att drömmarna ligger i framtiden. Med tanker på studier och sådant så tänker jag att jag har några år på mig att bearbeta honom (moahaha).

Finns det någon som gjort något liknande?

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej