"30 dollar" säger försäljaren på knackig engelska i den lilla tygaffären. "Never" säger jag, "10 dollars, maximum". "Nonono, 20 dollars, thats the last" sarar försäljaren i tygaffären. Jag känner att vi inte kommer längre. "Really? 20 dollars? Ok then... 20? Two Zero?"
"Yes, Two dollars" svarar försäljaren. "Two..?" svarar jag. "Yes yes, two dollars, its okay."
 
Så gick min första prutning i det nya landet till, jag trodde han sa 30 dollar men egentligen var utgångsbudet på TRE dollar, haha. Det tog ett tag att vänja sig vid nya priser och att ställa sig och pruta på ett vackert tyg från 30 kr ner till 20 kr kändes ibland lite löjligt men prutandet är en del av kulturen och visst blir det pengar som sparas. Det är dock en balansgång det där tycker jag, i vissa lägen väljer jag att ge mig tidigare, exempelvis är verkligen en avokado värd fyra kr (även om man säkert kunde prutat ner den till två kr).
 
Två månader iväg gjorde mig ändå ganska bekväm i prutandets värld! Det är svårt att lägga sig av med den vanan när man kommer hem men jag tror att pruta kan man göra mycket mer i vårt samhälle än vad folk tror. En väns mamma prutar ALLTID på reavarorna i affärerna, är en jacka nedsatt med 30 % får hon ner den flera tiotals %-enheter till. Det är sannolikt lättare på reaplagg för att affären vill bi av med dem än ordinarie plagg. Dock kan man alltid få avdrag om varan är lite defekt på något sätt, en tråd lös eller en liten fläck, ganska lättsparade pengar.
 
Min bästa prutning i veckan var en tröja jag spanat på i flera månader. Dyr men vacker och riktigt bra kvalitet. Scannade internet efter rabattkoder men nada. Mailade då företaget som säljer den och frågade om de hade möjlighet att ge någon rabatt, kanske för att jag är student? Tio minuter senare svarade dem med en kod som gav mig 10 % rabatt, bara så. Så himla nöjd! Kan tänka mig att sådan förhandling fungerar extra bra om köper flera plagg eller saker och framförallt är det nog lättare om man fysiskt är i butiken. Då kanske de kan slänga med en extra pensel till målarfärgen eller en kudde till soffan. 
 
Jag är fortfarande lite ny på allt det här men skulle ÄLSKA att få höra om era bästa förhandlingsknep! Vad prutar ni alltid på? Vilka affärer är prutvänliga? Fire away!

Liknande inlägg

2 kommentarer

kristina http://startaommittilivet.blogspot.se/

06 May 2016 08:19

min bror är duktig på att pruta. Han har en drömträdgård. Och han får allt till mycket lägre pris. Om han väljer en perenn, väljer han den som ser risigast ut och knappt går att sälja. Han brukar få en sådär 50-70 % rabatt!!! Han vet att perennen kommer ändå att dö ut på vintern ,men att den kommer upp nästa vår ändå och då är den super fin efter hans omsorg. Han prutar på allt. Handlar mycket frukt och grönt på torget och då prutas det enormt.

Svar: Inspirerande! Att pruta inom sitt expertområde tror jag är nyckeln till mycket! Det blir onekligen lite mer tyngd bakom prutandet om man vet vad man pratar om :) Att läsa på lite innan kan ju dock göra väldigt mycket inom det mesta, jag fick exempelvis rabatt hos mobiloperatören då jag påpekade vad andra operatörer erbjuder för tjänster. :)
optimeralivet.blogg.se

Junifer

09 May 2016 21:59

Jag har prutat två gr på gym, vissa är tuffare än andra men med worldclass har jag haft framgång, får studentpris och har tillgång till fler klubbar än priset egentligen är för
Är feg annars men tycker att gym är oförskämt dyra överlag (såklart finns undantag) är man två som ska börja träna har man guldläge, och medlemsavgiften kan de ju alltid bjussa på

Svar: Smart! Just det där att vara flera tror jag är SÅ smart! Gym ÄR ju verkligen dyra, håller med. Det är kanske också lättare att pruta på något så abstrakt som medlemsavgift än priset för en fysisk vara :)
optimeralivet.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej