Jag bokför alla mina utgifter i en app som heter Handy Budget.
 
(Jaha, ska hon prata budget och bokföring såhär en fredagkväll? Har hon inget liv?? Ja, det ska hon och nej, det har hon inte. Hon har precis svalt ner en ipren och äter popcorn och kollar igenom sina finanser. Like a boss.) 
 
Jag har tittat igenom året som gått och under 2015 var det framförallt en sak som stod ut. Transportkostnaden. Jag har under året spenderat mindre än hälften av tänkt budget, helt tack vare att jag cyklat och gått istället för att köpa månadskort. Jag började på allvar i våras när det tog mig ungefär 20 minuter på cykel till skolan. Ni vet det de säger med att det är SÅ bra för humöret och kroppen att cykla? Att en promenad eller cykling på morgonen förbättrar prestationen hela dagen? Hur motionen förbättras och man allmänt lever längre? Kan med hela mitt hjärta säga att så var det verkligen INTE! Kanske i ett annat land så inträffar detta men när man ligger hukad över cykeln i motvind och duggregn och trampar på för glatta lviet för att komma i tid då är ingenting särskilt härligt. Även de dagarna det var bättre väder så kom jag till skolan illamående, trött och i någon konstig bubbla jämfört med när jag åkte buss.
 
I detta läget hade jag nog gett upp om inte snålheten hade drivit mig vidare. Jag vägrade helt enkelt betala totalt 60 kr ToR till skolan, det kändes som så otroligt onödiga pengar. Så jag fortsatte, lyssande på poddar och cyklade mig igenom veckorna. Jag ska inte säga att det blev härligt, för det blev det inte, men det blev tolererbart och till slut krävdes det konstigt nog mindre och mindre energi för att sätta mig på cykeln och ta mig dit. Det är märkligt det där, kanske hade musklerna anpassat sig, kanske hade jag faktiskt byggt upp någon slags kondition men under hösten blev det naturligt att fortsätta trots sämre och sämre väder.
 
Jag behöver åka buss ibland ändå, givetvis, och då får jag betala enkeltbiljett som är ganska dyr men trots det så har det alltså lönat sig med råge och kanske har jag faktiskt förbättrat vardagsmotionen något på köpet.'
 
Det förvånar mig inte det minsta att människor tar bilen överallt, jag älskar själv att åka bil men det är ju som så att det oftast är lättare att cykla när man inte ens har alternativet att ta bilen än om man varje dag ska bestämma sig för att välja cykeln över bilen. Kredd till er som gör det, verkligen!
 
Själv planerar jag att hålla mig borta från bilägande så länge som möjligt. Jag diskuterade det här med bil med två vänner, en av dem äger en bil och den andra är med i en bilpool. Den månatliga utgiften för hon-med-bil är för försäkring och bensin samma som hon-i-bilpoolen spenderar på hyra. Detta kan man ju se på två olika sätt. Onekligen får ju hon med egen bil mer frihet och mer egen tid med bilen. Å andra sidan får ju hon-i-bilpoolen alltid en sueprfräsch bil hon inte behöver ansvara för och reparera och dessutom bidrar till ett mer miljötänk kring transport. Men visst,d et är dyra pengar för relativt lite biltid.
 
Jag hoppas att konceptet bilpool utvecklas mer och mer så det blir billigare och smidigare än det är nu när den dagen kommer för mig, när jag helt enkelt känner mig för gammal för att harva fram i snöblandat regn.... Om den dagen någonsin kommer, vem vet?
 
Mvh,
Framtida snål krutgumma
 
 

Liknande inlägg

7 kommentarer

Händelsevis

16 Jan 2016 20:16

Fattar precis vad du pratar om! Nu i snön och iskylan är jag än mindre motiverad att sätta mig på cykeln. Men för mig är tidsvinsten så stor, och besväret för att åka buss och trängas så mycket mer besvärande än att cykla att jag ändå alltid väljer cykeln.
Vi var också med i en bilpool ett tag och använde bilen lite. Nu är vi bara medlemmar utan att betala något och använder aldrig bilen längre. Kanske kommer en annan tid när det ändras men just nu behöver vi den inte alls. Känns ändå bra att veta att det finns om man måste ha bil till något.
Även vi hoppas på att det ska bli billigare i framtiden, samtidigt som jag hoppas på att privatägandet av bilar ska bli så dyrt att det inte lönar sig för folk i stan. Mycket hade varit vunnet på att slippa bilar i stan tror jag. Fast sen är ju jag en sån som cyklar överallt med….

Svar: Ja, jag tror precis som du, bilpool får bli billigare och bilägande krångligare/dyrare, för till sist så är det ofta bekvämlighet vs ekonomi det handlar om och inte primärt miljötänk tyvärr.. Det får liksom bli en positiv bieffekt av att cykla :) Heja dig som cyklar i snöväder!! Kör du dubbcykeldäck då? Som ett äkta cykelproffs? :)
optimeralivet.blogg.se

Händelsevis

16 Jan 2016 21:29

När jag bodde i Gbg hade jag dubbdäck på vintern, såå bra och värt! Halkade aldrig med dem och kunde cykla hela vintern trots snöröjningen från undermådighetens topplista. Här i Malmö har kommunen bestämt att cykelbanorna ska röjas först (innan bilvägarna alltså) och det gör att det nästan alltid finns en snöfri cykelväg om man tar en omväg. Behövs inga dubbdäck här på samma sätt alltså. Visst är det kanske två dagar per år det inte funkar men för bara två dagar orkar jag inte byta däck. Då ser jag till att inte bromsa och svänga samtidigt bara :-) Men min vintercykling bygger som sagt på att snöröjningen är så bra här. Annars går det ju faktiskt inte.

Snålcoachen

22 Jan 2016 23:33

Ipren och popcorn, du vet verkligen hur man festar till det en fredagskväll!

Jag har en kollega som cyklar till jobbet, 2 mil enkel resa, i ur och skur året runt utom nu när det är minusgrader och för mycket snö. Hon borde få någon slags medalj!
Det jag ville komma till är att hon - på fullständigt allvar - hävdar att det är beroendeframkallande så troligtvis behöver du cykla LÄNGRE för att börja njuta av cykelturerna. Du kan inte kliva upp lite tidigare och ta en omväg?

Skämt åsido. Själv promenerar jag till jobbet, året runt i alla väder. Det är INTE två mil. Vår och sommar mår jag jättebra av dessa promenader och känner mig faktiskt piggare och allt det där. Den här årstiden NOT SO MUCH.

Svar: Ikväll väntar hemmagjorda sötpotatisfries intagna med en snygg man så jag kompenserar tidigare fredagar ;)
Ja, alltså det där med beroendeframkallande träning... Det är lite som jag känner inför folk som tror på andar. Alltså de tror säkert fullt och est på det men jag kommer nog aldrig dit... Men men, vem vet!

Idag promenerade jag i regnet och myste över de 20 kronorna jag sparade hehe. Tog ett glas vin när jag kom hem och kickade igång fredagen och kände mig duktig (alltså inte för vinet, lite mer för promenerandet men ändå...)
optimeralivet.blogg.se

Snålcoachen

30 Jan 2016 22:04

Träning är som att tro på andar, hahaha. Ska hälsa min kollega det på måndag. haha, bästa!

kristina http://startaommittilivet.blogspot.se/

04 Feb 2016 22:54

Ååh vad jag önskar att jag kunde cykla. Bor tyvärr på landet så detta är inget alternativ här, men när jag bodde i sthlm använde jag cykeln mest hela tiden.

Svar: Jag försöker se det som att jag cyklar medan jag kan, i en framtid när det eventuellt är flera mil till närmsta affär blir det ju svårt :) Man får välja sina strider, kanske kan ni låta bilen stå någon extra gång eller samåka? Allt behöver inte vara svart eller vitt :)
optimeralivet.blogg.se

Anonym

06 Feb 2016 10:18

Jag cyklar också till jobbet. Jag har investerat i en bättre elcykel och det tar mig ca 30 min enkel väg till jobbet. Gränsen gick vid 10 minus men det varade bara i ca 2 veckor! Elcykeln är värd varenda krona! Tyvärr missar man motionsbiten.

Svar: Så härligt! Har märkt ett stort uppsving av elcyklar i min stad det sista! Tycker det är fantastisk uppfinning! Det finns de som hävdar att det är "meningslöst då man inte får motionen", men jag tycker att det är ett totalt feltänk. För det första så trampar man väl ändå på lite grann ändå? Rörelsen i sig ska inte underskattas :) Dessutom så undrar jag varför det hela tiden ska vara antingen cykla i rekordfart och intervaller och hej och hå, eller så är alternativet bilen. Tycker elcykel är ett utmärkt alternativ! Frisk luft, (eller ja, iallafall lite kall ljut i ansiktet som väcker en), superbra för miljön, tillgängligt överallt och så får medcyklister (läs: mig själv) svettas lite extra när de försöker hänga på tempot i uppförsbackar innan de inser att det är en elcykel hihi ;)
optimeralivet.blogg.se

kristina http://startaommittilivet.blogspot.se/

19 Feb 2016 08:22

du har helt rätt! Det gäller att hitta gråzonen. Vi har infört bilförbud på helgerna. Och mannen har lagt en lapp på jobbet om förfrågan om samkörning=)
Tyvärr har jag ingen cykel sen vi flyttade till landet. Jag skulle kunna cykla till badplatsen och dylikt i sommar. Till barnets förskola och biblioteket. Hmmm ska kika på detta. Ibland hittar man cyklar på bortskänkes=) Har köpstopp nu!

Svar: Svarar 2,5 månad senare hihi. Samkörning är ju världens grej! Hoppas det löser sig för honom. För en morgontröttis som mig hade jag lätt kunnat betala MER pengar för att någon annan ska köra mig till jobbet varannan morgon ;) Cyklar finns på blocket och framförallt står de oanvända i vänner och familjers garage! Våga fråga, altid är det någon som vill bli av med en cykel :)
optimeralivet.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej