Så märkligt det är, livet. Har varit hemma ett par dagar och redan känns det nästan som att jag aldrig var borta. Men det var jag ju, länge också. Jag har alltså varit 10 v i ett land i ett afrikanskt land i samband med skolarbete och även lite semester. Det var jobbigt, fantastiskt, skrattigt, gråtigt, hemskt och alldeles underbart. Ni fattar. Nu kmmer klyschorna radas upp, håll i er: Det var en fantastisk gemenskap. Man tar hand om varandra och avståndet till en annan människa är inte så stort. Ensamheten fanns men var inte lika påtaglig. Det var också givetvis jobbigt. Att åka ifrån Sverige och att komma dit gör att man direkt hamnar i en samhällsgrupp som är oerhört priviligerad och rik, det går inte att komma ifrån. Jag var på ett relativt välmående ställe och det var nästan det svåraste att greppa, att det som var ont-i-magen-jobbigt ändå representerade det bästa som fanns att tillgå inom många många mils radie. Det blev tydligt hur olika vi hanterade det, jag hade lättare att hantera frustrationen inför det långsamma och byråkratiska, men hade däremot mycket svårare med människoödena jag ställdes inför.
 
Det känns omöjligt att sammanfatta en upplevelse i några rader på en blogg, så jag tror att jag lämnar ämnet. Det har väckt mycket tankar och jag hade gärna pytsat ut dem här på bloggen då och då. Det jag kan säga är att resan trots allt var en väldigt positiv upplevelse och jag är så glad att jag gjorde den! 
 
Jag har bara blivit ännu mer övertygad om två saker:
1. Jag älskar att resa och vill bara göra det mer och mer och mer. 
2. Det behöver inte vara så dyrt att resa! För denna resa fick jag ett stipendie som täckte en del av kostnaden men det gjorde också att jag kunde göra massa roliga saker som kostade pengar (läs: safari och dyka!). Hade jag inte fått stipendiet hade jag rest ändå men helt enkelt skippat de sakerna. Det som gjorde att ekonomin gick runt var framförallt för att jag hyrde ut min lägenhet i andra hand. Jag reade tillochmed ut den lite, dvs jag tog en liten kostnad av hyran själv, för att istället få den uthyrd. Det var en inte så attraktiv tidsperiod men på det sättet fick jag en hyresgäst för HELA perioden. Det blir mycket pengar! Det som kan ställa till det är ju den lagliga biten av det hela men jag förstår faktiskt inte att inte fler kollar upp möjligheten att hyra ut! Jag tror att det beror på flera saker: Dels är det faktiskt ett himla jobb att hitta en hyresgäst men Blocket är fantastiskt och det kan bli en rätt bra timlön att svara på lite annonser en kväll. En annan anledning tror jag är att folk är för rädda om sina saker. Alltså, jag förstår verkligen om man har lite betänkligheter kring att någon ska få husera runt fritt i sin lägenhet men det märkligaste är ändå att rädslan för sina dyra prylar väger tyngre än pengarna som kan komma in (som i många fall kostar mer än den vita soffan). En tredje anledning är troligtvis det stora jobbet att flytta undan sina saker. Jag tömde en garderob och badrummet för min hyresgäst. Ja, det var jobbigt men hade varit många många gånger jobbigare om jag inte redan rensat ut mycket saker. Att mängen prylar skulle hindra mig från att få in två hyror var något jag bara inte accepterade utan packade ner mina saker medan jag muttrade diverse svordomar och LOVADE mig själv att rensa ännu mer när jag kom tillbaka hem. Jag hade kunnat rensa när jag väl packade ner allt men då var huvudet överfullt av resplaner och det hade nog slutat med att jag slängt alla mina vinterkläder i något slags tillfälligt hjärnsläpp så jag slängde trasiga kläder och tomma förpackningar men övrigt rens fick vänta.
 
En oväntad positiv bieffekt av att hyra ut lägenheten är att när jag nu kom hem så möttes jag av en oerhört välstädad lägenhet som ju, givetvis, hade en helt tom garderob och tomt badrum! Jag hade inte tänkt på att rensandet ju skedde lika mycket för min egen skull som för min hyresgäst. Nu står jag alltså i ett guldläge: Fin lägenhet, rensningssug och tomma hyllor i garberob samt badrum. Mums! Det enda som sätter käppar i hjulet just nu är att jag dels har megamycket att göra i skolan och dels varit magsjuk med tillhörande ont i kroppen senaste fem dagarna... Ironin i att ha klarat mig under själva resan men drabbas nu ska vi inte ens gå in på. Medan jag ligger på soffan, dricker avslagen cola och smider stora planer om rensning i mitt huvud så händer det alltså absolut ingenting. Men men, att ha bestämt sig gör att man har kommit halvvägs. Eh. Eller något sådant. Typ.
 
Kul att vara tillbaka hemma ändå! Jag tänker inte skriva att jag ska var aktiv här för mellan skolhets, diarréer och Den Stora Rensningen så vet man aldrig hur mycket bloggpepp som infinner sig, den som lever får helt enkelt se :)
 
 

Liknande inlägg

3 kommentarer

Händelsevis

03 May 2016 11:02

Vilket gyllene tillfälle! Hade det varit jag hade jag nog försökt att bara packa upp det jag haft med mig och sedan hämtat upp enskilda saker jah saknat ur lådorna. Och försökt motstå frestelsen att packa upp allt direkt. Efter ett tag borde det ha utkristalliserat sig vilka saker du saknar och därför hämtar och vilka som ligger kvar för att de är onödiga (eller inte i säsong)
Vilken häftig resa du verkar ha haft! Lycka till med återhämtningen!

Svar: Tack, resan var härlig! Ja, alltså jag funderade på det men hade fått PANIK på att allt låg framme... Mycket som inte är i säsong som jag ändå vill ha kvar. Jag fick iallafall en omstrukturering av garderoben, gjorde mig av med ca fem plagg (utöver de jag skänkte/slängde innan jag åkte hem), så jag är ändå rätt nöjd. Tydligare garderob som gör att jag SER alla mina kläder och därmed använder dem mer (eller inte, och då lär det visa sig rätt fort.) Insikterna är dels att jag faktiskt inte har så mycket kläder, bra där! Framförallt få underdelar och jag kan med handen på hjärtat säga att jag använder dem alla regelbundet. Så såg det inte ut för ett år sedan! Saker och ting går framåt :)
optimeralivet.blogg.se

Händelsevis

03 May 2016 11:02

Vilket gyllene tillfälle! Hade det varit jag hade jag nog försökt att bara packa upp det jag haft med mig och sedan hämtat upp enskilda saker jah saknat ur lådorna. Och försökt motstå frestelsen att packa upp allt direkt. Efter ett tag borde det ha utkristalliserat sig vilka saker du saknar och därför hämtar och vilka som ligger kvar för att de är onödiga (eller inte i säsong)
Vilken häftig resa du verkar ha haft! Lycka till med återhämtningen!

Snålcoachen

05 May 2016 22:41

Välkommen hem och ännu mer välkommen tillbaka till bloggandet!

Du var efterlängtad och jag ser fram emot att få höra mer om resan!

Klyschigt eller ej, att resa till länder där vi framstår som väldigt privilegierade ger onekligen perspektivet. En nyttig kontrast till vårt livsstil där vi vältrar oss i onödigt överflöd.

Smart tips du fick i kommentaren ovan förresten, att bara hämta det du verkligen behöver.

Svar: Åh, så trevligt! Tack! Det är lite klurigt att vilja berätta mycket men ändå vara ganska anonym... som ju du och många andra känner igen. ;)
Japp, det var ett väldigt klokt råd. Har en del kvar i förrådet som jag inte hämtat upp än, får försöka tillämpa regeln på de sakerna :)
optimeralivet.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej