Nu pratar jag alltså inte om utseende, det ska gudarna veta. Sitter för närvarande i fett hår, udda strumpor, utväxt på håret och lite spridda finnar här och var. Missförstå mig inte, jag tycker att jag är ganska så mumsig i vanliga fall, men men nu skulle det inte handla om mitt eventuellt attraktiva utseende haha.
 
Det ska istället handla om det attraktiva i mig som köpare och konsument. Jag tycker mig se en viss generationsskillnad. Som bespottad 90-talist så får man ju ett och annat höjt ögonbryn ifrån 50- och 60-talisterna (och även 70-talisterna som börjar känna sig gamla) bara av att ja, egentligen bara att existera tycks reta många. Kör man på karriärbenet då är man en streber, om man är ute och reser då tar man inget ansvar och förlustar sig bara. Inte lätt att göra rätt helt enkelt. 
 
Det jag däremot kan hålla med om, det är att jag och många med mig förstår att det är vi som göra affären/företaget/banken en tjänst och inte tvärtom. Ett konkret exempel: När jag skulle åka utomlands i 10 veckor så började jag fundera på vilka kostnader jag kunde kapa under tiden. Jag hyrde ut lägenheten och det var ju givetvis den stora biten men även små saker utgifter gick att pausa. Jag fick efter lite övertalning pausa gymkortet (visserligen mot en avgift men ändå) och ringde min mobiloperatör för att se vad de kunde göra. Jag har comviq och förväntade mig inte särskilt mycket service då de är billiga och bra (på bekostnad av just kundservice). RIngde dem och sa egentligen att jag tänkte säga upp abonnemanget och sedan täckna ett nytt när jag kom hem (har ingen bindningstid kvar). Det här är ju det absolut bästa utgångsläget för mig såklart, de har allt att förlora och jag har inget. Det slutade med att de erbjöd sig betala fakturan i två månader men ändå ha abonnemanget kvar (jag skulle ju inte använda något av det utomlands). Härliga sparade kronor kan jag lova! Himla smidigt att komma hem till ett fungerande abonnemang också. Och framförallt, väldigt bra för DEM som har kvar mig som kund.
 
När jag rest iväg så skaffade jag ett lokalt simkort och behövde då låsa upp mobilen. Min reskompis hade en annan operatör som gjorde detta gratis så jag skrev till comviq och förklarade läget, tyckte att som deras kund sedan flera år förtjänade jag att få mobilen upplåst gratis även jag. Det var absolut inga problem, sa de, det löser vi!
 
Allt som allt blev det många hundra kronor sparade, bara av att ställa lite krav och att våga fråga.
 
Låter jag självgod? Ja, jag var ganska självgod där ett tag hehe.
 
Skrev ju i förra inlägget hur jag genom att fråga fick en tröja lite billigare också. Det är värt att bemöda sig om en enkel fråga, det värsta som kan hända är ju att få ett nej :)
 
Har ni några andra tillfällen när ni ställt krav och det gått igenom förvånansvärt snabbt? 

Liknande inlägg

2 kommentarer

Händelsevis

06 May 2016 19:54

Jag klagar alltid om en vara går sönder eller inte håller måttet och får nästan alltid en ny eller pengarna tillbaka. En långdragen sådan historia hade jag med min rullväska där jag tillslut fick en ny efter att ha mailat huvudkontoret... Här är hela historiero: https://handelsevis.wordpress.com/2015/03/03/resvaskan-fran-travel/
För övrigt ett av mina mest lästa inlägg så detta med att reklamera verkar intressera folk.

Svar: Bra jobbat! Tror tyvärr att omständigheten kring allt gör att många struntar i det, men är det något lite större så blir ju timlönen bra plus att man får känna sig himla duktig :D
optimeralivet.blogg.se

jeanette sandelin

08 May 2016 08:15

Prutar direkt om nån vara har minst lilla skavank. Mest sparas på mitt totala köpstopp så klart :)
Ut på resa ska vi och jag har inte KÖPT en enda sak för den sakens skull och det känns bra. Reser med lätt bagage.
Påpekar på ica/coop om en vara går ut i datum och den inte blivit nedsatt i pris. Funkar alltid - lägre pris för mig :)

Svar: Bra tips! Och ja, det tål verkligen att upprepas: Mest sparas på den vara som inte köps! Mycket klokt.
optimeralivet.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej