Jag skall snart ge mig ut på en längre resa, vi snackar månader, i samband med mina studier. Det ska bli jobbigt stressigt, något helt nytt och alldeles alldeles underbart..!
 
Nu när nedräningen på riktigt har börjat har jag märkt ett oroande drag hos mig själv. Jag safear kring ALLT. Jag ska till ett land där jag inte vet hur tillgången på saker kommer vara, dvs jag måste ("måste") köpa min hudkräm, tamponger, torrschampo, extra strumpor etc etc etc så att det räcker hela resan för jag vet inte hur det kommer vara där. Resfebern ökar och kontot minskar..!
 
Just när jag tyckte att jag blivit ganska hyfsad på att resa med mindre packning så kommer detta och jag känner mig helt golvad och vilsen. Jag hade GÄRNA lämnat en del saker hemma men jag vill INTE att införskaffandet av exempelvis med solkräm (som min hud tål) ska få ta energi och tid ifrån min resa = Jag handlar på mig ALLT här hemma.
 
Det sitter en Daredevil på ena axeln och en Safe-ängel på den andra. Extra solkräm? JA! NEJ! Ett par ectra skor? JA! NEJ! Köpa ett par bättre hörlurar innan resa? JA! NEJ!
 
Kan säga som såhär: Hittills har safe-ängeln vunnit varje gång... Jag försöker intala mig att så länge det gäller förbrukningsprodukter så är det okej att ta med mer. jag kommer inte backpacka omrking vilket gör att väskan gärna får väga en del. När det gäller inköp av nya kläder för resan har jag försökt kompromissa... Det ställs vissa klädkrav i landet jag ska till och då har jag känt att "better safe than sorry". Däremot så har jag försökt begränsa mig när det gäller att vilja köpa ny, ännu mer praktisk väska, ett par specialskor jag aldrig kommer använda hemma och massor med t-shirts och blusar som känns tveksamma.
 
Är nu i stadiet: All-packning-ligger-utspridd-på-golvet-för-att-kunna-övervakas. Puh. Mentalt lugn? Eh nej. Jag försöker se över packningen från dag till dag och granska vad jag verkligen ska/bör ha med och det går ändå framåt.
 
Kära bloggläsare, är det någon som känner igen sig? Vad är era bästa tips på såna här resor? Det hade verkligen muntrat upp mig med historier av typen: "ALLT sket sig men det gick bra ändå till slut på grund av DEN HÄR FANTASTISKA lösningen", eller bara en liten klapp på axeln om att det kommer gå fint.

Liknande inlägg

6 kommentarer

Händelsevis

06 Feb 2016 21:58

Jag vet ju inte var du ska åka men på alla mina resor har det funnits bra grejer att köpa där. Särskilt i kategorin förbrukningsvaror.
Dock med dessa undantag: Bikini och underkläder - ska du till ett varmt land och bikini behövs så KÖP här hemma. I Brasilien (bikinins hemland?) var det stört omöjligt att hitta något som var mer än en liten trasa med snören, i Asien är storlekarna så ytterpyttiga att det var rent fånigt. Australien hade fina dock :-) Samma sak på BH-fronten.
Reseapotek - här tyckte jag absolut det var bättre med hellre safe än sorry. Ta med värktabletter, koltabletter eller dimor, plåster, resorb, kanske något bett eller insektsmedel. Dimor vill man ju gärna ha till hans DIREKT om det behövs och insektsmedlen i vissa länder är så starka att flipflopen smälter på huden. Inte så skönt.
Solkräm fanns alltid bra på plats (oftast bättre, svårt att hitta faktor 50 hemma) men är du allergisk är det kanske en annan sak.
Tamponger har jag hittat överallt utan problem men oroar du dig kanske menskopp är ett bra komplement? Om du inte ska åka imorn då och inte hinner prova hemma.
Kläder kommer finnas där (var du än ska) men ett baspackning är ju bra. Min backpackerpackning brukade se ut såhär: 1 par långbyxor, 1 varm tröja eller tunn jacka, 3 linnen, 3 luftiga toppar, 1 kjol, 1 par shorts, 1 lite prydligare klänning med täckta axlar, 1 stor sjal för att kunna täcka axlar/ha som filt/knyta som kjol, underkläder och badkläder, 1 set träningskläder, 1 par bekväma skor, flipflop (köp där, hemma är de ofta så usla).
På flyget ner är långbyxor, varm tröja och bekväma skor på så då tar de ingen plats i väskan heller :-)

Allt kan ju hända men har man bara sitt pass, pengar och biljetter brukar det ordna sig! :-) Lycka till!

Svar: Tusen tack för din kommentar! :) Känner mig stärkt i att jag tänker rätt med mycket. Det som det hänger på nu är hur mycket allt kommer väga i slutändan... blir det för mycket så får några tuber solkräm ryka och jag får helt enkelt hitta på plats. Även dimor, åksjuketabletter och insektsmedel är nedpackat och påfyllt. Sjalar är bra grejer! Ska leta upp någon till att få med, de är väldigt användbara och tar minimalt med plats.
Det svåra nu är att lyckas få in i hjärnan att det är typ 30 grader dit jag ska och att jag INTe (upprepar: INTE) kommer behöva de gosiga tjocktröjor jag typ lever i här hemma... Wish me luck!
optimeralivet.blogg.se

Händelsevis

06 Feb 2016 21:58

Jag vet ju inte var du ska åka men på alla mina resor har det funnits bra grejer att köpa där. Särskilt i kategorin förbrukningsvaror.
Dock med dessa undantag: Bikini och underkläder - ska du till ett varmt land och bikini behövs så KÖP här hemma. I Brasilien (bikinins hemland?) var det stört omöjligt att hitta något som var mer än en liten trasa med snören, i Asien är storlekarna så ytterpyttiga att det var rent fånigt. Australien hade fina dock :-) Samma sak på BH-fronten.
Reseapotek - här tyckte jag absolut det var bättre med hellre safe än sorry. Ta med värktabletter, koltabletter eller dimor, plåster, resorb, kanske något bett eller insektsmedel. Dimor vill man ju gärna ha till hans DIREKT om det behövs och insektsmedlen i vissa länder är så starka att flipflopen smälter på huden. Inte så skönt.
Solkräm fanns alltid bra på plats (oftast bättre, svårt att hitta faktor 50 hemma) men är du allergisk är det kanske en annan sak.
Tamponger har jag hittat överallt utan problem men oroar du dig kanske menskopp är ett bra komplement? Om du inte ska åka imorn då och inte hinner prova hemma.
Kläder kommer finnas där (var du än ska) men ett baspackning är ju bra. Min backpackerpackning brukade se ut såhär: 1 par långbyxor, 1 varm tröja eller tunn jacka, 3 linnen, 3 luftiga toppar, 1 kjol, 1 par shorts, 1 lite prydligare klänning med täckta axlar, 1 stor sjal för att kunna täcka axlar/ha som filt/knyta som kjol, underkläder och badkläder, 1 set träningskläder, 1 par bekväma skor, flipflop (köp där, hemma är de ofta så usla).
På flyget ner är långbyxor, varm tröja och bekväma skor på så då tar de ingen plats i väskan heller :-)

Allt kan ju hända men har man bara sitt pass, pengar och biljetter brukar det ordna sig! :-) Lycka till!

Lisa H

07 Feb 2016 18:53

Kul med en spännande resa!
Mensskydd man är trygg med är jättebra, solkräm låter också bra. Mediciner om man tar sånna är självklart bra. Resten löser sig! Behövs det så finns det där!

Svar: Tack för stödet! Ja, pålitliga tamponger känns som ett måste. Ska försöka go-with-the-flow sista tiden nu! Längtar till när jag sitter på planet och det är för sent att förbereda mer haha.
optimeralivet.blogg.se

kristina http://startaommittilivet.blogspot.se/

08 Feb 2016 21:15

Vad härligt! Försök njuta istället! Hur ser kvinnorna ut i det landet? till och med i Kambodja fanns allt ovanstående att köpa=) det var lite svårt med solskydd på vissa ställen, men annars ingen fara.
Många rekommenderar menskopp, har dock aldrig provat själv.
Kokosolja är bra mot det mesta, som solskydd, som fuktgivare, till håret, ja i princip allt.
Håller med Händelsevis. Ta med Bikini!
Trevlig resa och njut nu!

Svar: Tack! Så snart jag satt mig på planet så släppte packningshetsen såklart och det var ganska skönt att äntligen vara påväg!
Japp, mycket fanns att köpa. Det mesta tillochmed. Det absolut bästa som jag hade med mig var torrschampon! Guld värt i en tillvaro där man svettas konstant och vatten finns bara ibland. Det var stört omöjligt att få tag på där jag var så att jag hade slängt ner en extrA förpackning var jag glad för VARJE morgon hihi. I övrigt hade nog det mesta löst sig men det var också rätt härligt att slippa köpa nästan allting :)
optimeralivet.blogg.se

Snålcoachen

08 Feb 2016 23:02

Alltså, mitt gamla jag brukade säga "ska jag till ett U-land? Svar: nej. Då finns ALLT att köpa. Att resa lätt är att resa rätt!" och så packade jag minimalt av allt. Struntade alltid i hygiengrejer som schampo och liknande (MYCKET roligare att köpa där).

Men nu...mitt nya snålisjag hade ju knappt kunnat resa bort om jag inte packade med halva bohaget och hela skafferiet. Ska jag behöva KÖPA något? Uhuh!

Mitt enda tips är att man klarar sig på mycket mindre kläder än vad man tror.

Och trevlig resa! Jag förväntar mig att du bloggar från resmålet :)

Svar: Hehe. Försökte med den frågan här: "Ska jag till ett U-land? Svar: Eh ja, det ska jag ju faktiskt." så det gick ju liksom fel redan från start hehe. Jag maxade min packning i necessärväg och var SÅ GLAD för det! Slapp köpa på plats och så hade jag mina egna välbeprövade saker som jag vet fungerar. Sååå värt det! Hade med mig lite för mycket tröjor och att jag hade med fyra varma koftor skyller jag på tillfällig sinnesförvirring (då EN användes) men jag kompenserade med att lämna kvar en kofta, två skor och diverse tröjor på resmålet så jag klarade viktgränsen även på hemresan :)
optimeralivet.blogg.se

Svealinnea

16 Feb 2016 15:07

Haha känner så igen mig.. Lika bra att köpa en tandborste när man är i thailand, i Burma har de kanske inga. De kanske inte har solkräm, kex, chips, eller något annat heller. Haft lika fel varje gång.

Svar: Hehe, du har så rätt så rätt. Såklart. Allt fanns. Var ändå glad att jag hade med tillräckligt av exempelvis hudkrämer och schampo som jag är känslig med. Skönt att slippa köpa något som hade funkat sådär där.
optimeralivet.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej