Jag tänker sticka ut hakan och hävda att snålande och minimalistiskt tänkande har förvandlat mig till en riktig materialist!

Senaste veckorna har jag behövt skaffa ett antal saker inför en kommande långresa. Jag har researcha vilken produkt som är bäst noggrant och sedan lagt tid på att hitta billigaste webbutiken och slutligen sökt internet efter rabattkod att använda.

Detta är mitt standardsätt att införskaffa "saker" men det slog mig nu när det blev så otroligt många turer till matbutiken för att hämta ut paket att det tar faktiskt rätt mycket av min tid. På något mystiskt sätt har strävan efter färre saker och sparsamt leverne gjort att införskaffandet av nödvändiga saker tar LÄNGRE tid och därmed mer plats i mitt liv, både i tid och mentalt. En riktig materialist?

Frågan är vad alternativet är?

Jag skulle uppskatta att jag sparat minst 30 % på varje enskild sak och när man slår ihop det blir det verkligen mycket pengar. Diet är nånstans värt det. Det jag kommit fram till att jag kan effektivisera är att söka ingom ett begränsat antal butiker jag vet är bra och att söka EN gång på rabattkod (och inte bli girig och klicka på 20 länkar i hopp om 10 % rabatt... antingen finns liksom rabatten där eller så finns den inte).

Det jag däremot känner att internetköpande främst ger mig utöver sparande av pengar är trots allt TID: 20 minuter på nätbutiker tar jag VARJE DAG framför att trängas på stan på jakt efter något otroligt tråkigt, typ diarrétabletter och handsprit.

Bloggosfären! Hur gör ni med sånt här? Har ni något bra sätt att låta ett köp ta lagom lång tid? Hur gör ni för att inte hitta er själva en tisdagsnatt kl 02:15 maniskt letande på rabattsidor efter 5% rabatt på varan för 79 kr...? (Japp, det har hänt).

Liknande inlägg

5 kommentarer

Lisa H

30 Jan 2016 14:30

Va intressant! Jag har också funderat på det här, men inte så mycket ur ett inhandlingsperspektiv utan mer i allmänhet. Att bara ha sina favoritsaker är ju på ett sätt materialism!

Svar: Håller helt med dig, det är ju absolut bra att bara känna positiva känslor inför sina saker dvs bara äga sådant man tycker om men om även DE sakerna hopar sig i högar, hur gör man då..?
Jag tror verkligen på att minska ner sina saker är bra för nästan alla människor men man måste våga ifrågasätta sina husgudar också för att inte bli blind. (och tydligen blanda metaforer hej vilt också)
optimeralivet.blogg.se

Snålcoachen

30 Jan 2016 22:09

Det där med att lägga ner enormt mycket tid på något för några kronors skull handlar nog inte bara om pengarna man sparar utan KÄNSLAN av att ha gjort en bra affär och att ha ansträngt sig istället för att bara slösa pengar på första bästa alternativ.

Dessutom känner jag igen beteendet från när jag hålögt sitter och klickar mig genom undersökning efter undersökning för en timpenning på kanske 20-30 kr i presentkort. Jag skulle ju aldrig tacka ja till ett "riktigt" jobb för en så kass ersättning...

Svar: Det är så sant så sant, älskar ÄLSKAR känslan av att saldot i varukorgen krymper med 12 kr när en rabattkod funkar. Bästa! Tror att vi står ut med en "dålig timlön" (undersökningar/leta nätbutiker) för att det 1) görs helt frivilligt, jag sparar ju pengar åt mig själv för att jag VILL och inte för att det är jobbets uppgift och 2) det är gött att känna sig smart och som om man lurar systemet. Oklart vilket system men nånting bypassar man ju haha. ;)
optimeralivet.blogg.se

Kilo

01 Feb 2016 18:32

Jag kommer från andra hållet. Jag har hela livet gjort just så, dvs analyserat och gjort research för att hitta den bästa prylen till det lägsta priset. Det har alltid känts bra att "inte bli lurad" av den där butiken som håller något högre pris än den lägsta.

Problemet, precis som du skriver, är att det tar väldigt mycket energi, kraft och framförallt tid för att spara några kronor här och där.

Som heltidsarbetande förälder med villa, tomt, bil och två stugor i släkten (inte egna) finns inte så mycket tid över. Att då lägga den värdefulla tid jag har på att spara några futtiga kronor är för mig numera helt felvänt.

Jag gjorde en analys för några år sedan att jag inte kunde/ville sluta jobba helt och jag hade heller ingen möjlighet att gå ner på deltid.

Beslutet blev istället att försöka köpa mig tid. Köpa mig tid genom att inte överanalysera mina inköp utan nöja mig med "tillräckligt bra". Sedan försöka handla på den butik som sparar mig mest tid, helst på Internet, så länge som priset är ok.

Numera är min strategi när jag behöver köpa något att kolla runt i bekantskapskretsen vad någon som jag litar på i frågan
har köpt för märke och modell och sedan kopiera deras köp rakt av. Är det en sån bekant som just gör en sån där grundlig research och letar upp den billigaste butiken så är det bara att tacka och ta emot.

Svar: Tack för din kommentar! Vi har i nuläget väldigt olika livssituation du och jag men jag förstår verkligen hur du tänker. Jag tror att det är lätt att fastna i "smart grejer jag gör för att spara pengar" utan att utvärdera dem emellanåt, absolut.

Mitt mål är att fortsätta handla på internet då jag älskar att slippa gå i butiker men att nöja mig, som du säger, med tillräckligt bra pris :)

Bra tips med vännerna! Glömmer bort det ibland, att fråga kunniga vänner med liknande behov av prylen är ju guld värt. Jag vet ju själv hur glas jag blir när någon frågar mig om råd kring något köp, man känner sig uppskattad på köpet (haha, inte planerad ordvits). Ibland kan man fråga Facebook också, en otrolig källa till kunskap tro det eller ej. Det ber or ju dock på vad man ska köpa, vissa saker vill man kanske inte dela med cyberspace ;)
optimeralivet.blogg.se

Anna /Ett fattigt landskap

05 Feb 2016 09:54

En fin balansgång! Det beror ju på vad alternativet är. När jag går i en affär så är det rätt lätt att något annat slinker med, vilket innebär att det alltid blir dyrare än när jag beställer på nätet. Dessutom är det sällan som allt finns i samma butik när man går i fysiska affärer. T.ex. shampo och tvål och sådana saker brukar jag köpa ett gäng i stöten från nån ekologiskt inriktad e-butik. Jag brukar dock nöja mig med att typ googla "rabattkod xx" - kommer det upp en rabattkod då tar jag den, annars struntar jag i det!

Svar: Håller helt med, du har en viktig poäng i att man bara handlar det man tänkt. Viktigt! Jag brukar ha en lista på "köpa på stan-saker" i mobilen så när jag väl är i shoppingstrået så tar jag allt på en gång. En okej strategi ändå som minskar antalet vändor och fläng på stan :) Har börjat försöka nöja mig vid EN googling nu också, men det är svårt ;)
optimeralivet.blogg.se

Patrik

21 Mar 2016 18:10

Personligen tycker jag inte det är värt att klicka igenom 20 olika länkar i jakt på rabattkoder, som minimalist köper jag ju nästan inget. Så de få produkter jag behöver köpa varje månad (utöver mat och annat löpande), köper jag hellre enkelt och bryr mig inte jättemycket om priset. Det är själva köpet i sig som smärtar, men det spelar mindre roll om det handlar om 350 eller 420 kr för en mer eller mindre liknande produkt. Oftast väljer jag det som är enklast, är det enklare med en webbutik tar jag den, men är det tex tvål köper jag det hellre nära och direkt.

Svar: Amen, min vän. Väl talat. Jag håller med dig och tycker du har en sund inställning. Orm aspirerande minimalist men som anser sig behöva fler prylar och förbrukningssaker än typ tvål så blir det ändå en del saker och kicken jag får av sparade kronor är fortfarande värt det för min del ;) Om ett par år med ökad inkomst och mindre tid kommer jag garanterat känna annorlunda och landa där du är just nu :)
optimeralivet.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej