Jag försökte tänka igenom när jag började läsa bloggarna jag gillar och på allvar fundera på det här med sparande, downshifting, minimalism och helt enkelt att gå sin egen väg, att inte vara en slav under lönearbete hela livet. Jag kan spåra min steg tillbaka till förra året ungefär vid denna tidpunkten men vad det var som gjorde att jag hittade exempelvis minimalisterna och snålcoachen osv vet jag faktiskt inte. Jag tror att det var någon youtubevideo om alternativa boenden i kombination med att jag såg ett program om en som byggde ett nybyggt hus på ett ekonomiskt sätt.. 
 
Någonstans där föddes ett intresse kring att ta makten över mina pengar och min tid. Jag har för det mesta varit sparsam, i perioder mycket mer nitisk än vad jag är nu, men jag började helt enkelt att få in alla mina tankar och ambitioner under någon slags rubrik och med ett tydligare mål - en vilja att styra min egen tid. 
 
Under året som gått så har jag långsamt blivit bättre på rätt mycket, om jag får säga det själv. Jag håller en budget, jag skriver ner varje litet inköp och har nu stenkoll på alla utgifter gjorda sedan januari 2014. Mycket intressant att se! Jag har tack vare budgeten kunnat köpa lite dyrare saker med kvalitet som jag är mycket nöjd med.
 
Jag upplever att med minimalism har en del av den tidigare stressen jag kunde känna över mitt hem, att jag inte hade tillräckligt med saker och att det borde dekoreras mer bytts ut till en känsla av att det är väldigt skönt med nästan tomma väggar och att det räcker med två ljusstakar på bordet. Skönt!
 
Jag var en sväng på IKEA i helgen - gillar verkligen att gå omkring där! Det kanske rimmar illa med det jag skrev ovan men jag gillar att gå i affärer och titta på saker, men jag har inget behov av att köpa saker jag inte behöver. Det känns friare än förut då jag kände att jag borde införskaffa exempelvis en tavla och jag blev tokig av att inte hitta någon jag gillade. Nu släpper jag det bara och accepterar att den väggen får vara tom istället.
 
Min kära moder är ingen storshoppare men likt många andra har hon ett stort behov av att äga allt så man inte saknar något. På sommarstället är det numera lika fullt, om inte mer, med specialprylar och saker som kan vara bra att ha någon gång typ. Det är dock mycket imponerande att det alltid finns en ny lampa när någon går sönder men behöver vi egentligen alla sakerna när köpcentrat ligger 15 min bort..? 

Nåja, på den punkten är vi helt enkelt olika. Jag mår bra av mindre saker - hon mår bra av att ha tryggheten med mycket grejor.
 
Jag pratade med en vän idag som, liksom jag, avslutar ett krävande skolår, och vi kom fram till att likt en förenings årsberättelse borde även vi reflektera över var vi är och vad vi åstadkommit ibland. Visst, det görs någons slags hetsig 31 december- reflektion men jag har alltid känt att inför semester eller sommarlov sätter man punkt så mycket mer tydligt. Dessutom är det mycket härligare att reflektera i en promenad i solen än i slönslask. Fact.
 
Hörs snart igen, tentaplugget närmar sig och därmed börjar blogg-prokrastineringens intensivaste tid!
 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej