Yes, halsont, snorig, allmänt sjuk sista 3 dagarna. Rimmar väldigt illa med min plan att plugga intensivt sista veckan och sedan ha ett långt härligt jullov utan pluggstress (tenta i januari).
 
För sjuk för att gå till skolan och kräver 12 timmar sömn/natt, yes. För sjuk för att inte slå upp böckerna och läsa? Nää.. Har hamnat i något slags limbo där jag itne riktigt har haft energin att ta tag i skolan men ändå lite för mycket energi för att bara grotta enr mig udner täcket hela dagen. Resultatet? Ett konstant gnagande dåligt samvete mot mitt framtida jag att jag nu hamnar efter dagarna innan jul och jag borde göra saker...

Detta är min största energibov, att jag inte gör en realistisk plan och håller den! Jag kan få infall och tänka, imorgon pluggar jag i 12 timmar, tvättar och gör köttbullar! Det har ju hittills hänt ytterst få gånger (okej, ingen gång), men jag har så svårt att sänka kraven och faktiskt hålla dem. Idag, till exempel, så tänkte jag att jag skulle göra 4 olika skolsaker när jag egentligen vet att jag kommer nog göra allra max 3. Om jag istället från början sätter ribban till 1 sak så kan jag ju få känna mig färdig för dagen lite tidigare. Jag är ju trots allt hemma och mår inte helt bra, att begära att min koncentration ska vara på topp är ju lite mycket begärt?
 
Denna tidsplanering är så svår! Ska försöka ta mig igenom första skolsaken nu nu nu... wish me luck.
 
Är det någon som känner igen sig som har bra tips på hur fasen man ska göra för att ha en realistisk dagsplanering och faktiskt genomföra den? Alla tips tas tacksamt emot!
 

(Måste bara tillägga att jag inte förstår hur jag ska lyckas bolla ett framtida liv med jobb, familj, hem och allt vad det innebär (speciellt inför jul!) när jag har svårt att bolla ett liv bestående av typ... bara mig. All cred till er supermänniskor där ute, klapp på axeln! Ta åt er, ni är grymma! Drabbas inte av Jämförelsesjukan, det är så nära nu! )
 

Liknande inlägg

2 kommentarer

Snålcoachen

17 Dec 2014 23:45

Nej, jag har inga tips eftersom jag är totalt värdelös på den typen av planering och jag inbillar mig alltid att mina dygn har 48 timmar istället för 24.

Däremot finns det en sak som jag blivit stenhård med och det är "2 minutersregeln"

If it takes less than two minutes, then do it now.

Det funkar verkligen och jag lovar att det är ruskigt effektivt. Framför allt använder jag mig av det på jobbet där jag tidigare haft en tendens att samla saker på hög, som sedan blir liggandes. Det där samtalet jag måste ringa eller pappret som jag behöver kopiera och sätta in i en pärm osv.

Och angående ditt tillägg om att du inte förstår hur folk lyckas hålla många bollar i luften samtidigt med familj och jobb så kan jag meddela att man tränar upp en annan effektivitet som man inte hade innan. Ju mindre jag har att göra, desto slöare blir jag. Jag läste någonstans att en ensamstående som är arbetslös med tiden kan uppleva att det är ett helt dagsprojekt att gå och handla mjölk eller köra ett par maskiner tvätt. Sådant som människor med jobb och familj kan göra dagligen mellan hundra andra saker som också går av bara farten. Det är nog så vi människor fungerar helt enkelt. Den som tränar får bra kondis och det gäller även alla "måsten"...

Krya på dig och glöm inte att vila ordentligt!

Svar: Huvudet på spiken som vanligt, är själv ett ruskigt bra exempel på att ju lugnare man tar det desto mindre får man gjort, hehe... Har vilat upp mig hemma nu och det har varit SÅ skönt men har jag ens fått till en enda tvätt eller blogginlägg? Nä... Tröstar mig med att de sakerna kommer kännas mycket roligare och härligare (tänker ffa på tvätten..) om en vecka när skolan dragit igång och man har mer att göra. Då kommer tvätten kännas som fritid hehe.
2-minutersmetoden har jag stött på och det ska nog banne mig få bli ett nyårslöfte, låter som en bra idé. Tänkte låna (ekonomiskt nog!) boken "Få det gjort: svart bälte i vardagseffektivitet" på biblioteket som jag tror handlar om just detta och får återkomma med en recension och hur det gick för mig :)

optimeralivet.blogg.se

Snålcoachen

30 Dec 2014 21:47

Den boken skulle jag också behöva läsa *antecknar*. Härligt att du vill köra 2-minuters-regeln som nyårslöfte. Som jag skrev använder jag mig av den hela tiden och den fungerar verkligen, jag blir verkligen effektivare av den. Man får mumla det tyst för sig själv 100 gånger per dag i början men sedan går det på autopilot. Kör hårt och rapportera till mig sedan. Ser redan fram emot det :)

Svar: Det ska jag göra! Sätter nog som mål januari månad först, så känns det överkomligt i tid :)
optimeralivet.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej