Så slog den till igen, jämförelsesjukan. Symptom? Kliande känsla av otillräcklighet och många gånger med förvrängd världssyn.
 
Satt och åt lunch med bekanta som läser samma utbildning som jag. Vi diskuterade extrajobb och manliga vännen berättade om hur han lugnat ner sig med extrajobb och typ bara hade 3 extrajobb nu och inte 5 som tidigare. "Gött med sååå mycket ledig tid!" (Läs: 2 kvällar/vecka). Superaktiv kille som är jättetrevlig och jag förstår att han har energin och viljan till att jobba extra. Den kvinnliga bekanta berättade då hur hon inte hade tid med jobb, hon hade bara skola, kårarbete, X, Y, och Z aktiviteter... Kort sagt otroligt mycket åtaganden. Huvuden vreds mot mig. Jag började först ursäkta mig med att jag jobbat lite extra tidigare terminer men inte nu, men jag jobbade ju ändå en del i sommar... Hörde mig själv utifrån och blev bara sååååå trött. Stängde av pladdrandet och sa helt enkelt "Jag har sista terminen faktiskt inte jobbat för att jag mår så mycket bättre av lediga helger i mitt liv just nu, jag prioriterar att leva billigare men vi är ju alla olika. Det viktiga är ju att man gör vad som passar en själv." Yes, precis så eh högtravande lät det, men jag var ändå lite stolt.
 
Försöker man leva ett liv mer enligt ledorden överst på denna blogg så kommer den där gnagande känslan av att inte göra nog komma i tid och otid för mig och det är lätt att dras med om man inte påminner sig om två saker.
 
1. Jag är lyckligast när jag har en balans som passar mig.
2. Alla människor har olika optimala balanser i sitt liv.
 
Att inte köpa saker i samma utsträckning som mina vänner eller ha med matlåda varje dag är inte något som känns svårt att särskiljas ifrån men när det gäller att frivilligt dra ner på jobbtempot både nu och i framtiden blir det en större utmaning. Det är det där med känslan av att inte vara lika ambitiös och duktig som verkligen blir en utmaning. Det känns bra att iallafall ha reflekterat om vilka tankar som snurrar i mitt huvud så kan jag förhoppnignsvis blir bättre och bättre på att behålla mitt sunda fokus och inte dras med i jämförelsesjukans hemska värld.
 
Såhär i juletider är det högsäsong för influensa och jämförelsesjukan, akta noga så ni inte dras med i den! Praktisera god hjärnhygien, tvätta av alla tankar om otillräcklighet innan varje måltid, se till att sova ordentligt och håll visst avstånd till andra som är sjuka i jämförelsesjukan. Dessvärre är denna sjukdomen något så ovanligt som luftburen och tillochmed telefon/dator/socialamedier-buren så om du känner den smyga sig på när du ser instagrambild efter instagrambild med mycket mer ambitiösa och lyckade julbord än du någonsin kommer åstadkomma, så stäng ner instagram, andas, gör en lista på vad DU vill ha ut av julen (typ julefrid) och repetera om och om igen. Kom ihåg att jämförelsesjukan syns inte utanpå (eller via en bild) utan den finns inuti, och bästa botemedlet är tacksamhet för avd man har och att för guds skull sänka kraven.
 
När brukar sjukan slå till för dig? Gör i så fall vad du kan för att undvika de situationerna!
 
Lycka till allihop och hoppas alla får en frisk och härlig tid fram till jul!
 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej