Bloggaren Fröken Spara skrev om fattiga och rika och det fick mig att börja fundera över vad som gör någon rik. Ja, det låter klyschigt och man är ju frestad att svara som J Lennon att all you need is love men nja, de flesta av oss behöver också någonstans stt bo, lite mat och något härligt att göra. det spännande dilemmat som vi alla stött på är att man antingen saknar tid eller pengar, och ibland har man varken eller. 
 
Min pappa började arbeta efter gymnasiet och blev kvar på samma arbetsplats hela livet. Han har alltid gillat sitt arbete men har alltid sneglat lite åt dem med arbeten där mycket resor ingår och egna företagare som efterhand kan plocka ut rätt feta löner. Min sambo har en pappa som har just ett sådant jobb och familjen har alltid haft gott om pengar och han har fått resa till många spännande länder i jobbet. Det är så lätt att bara se den biten och att odla en avundsjuka. Det som däremot kanske inte är lika tydligt är att min pappa för det första haft turen att alltid ha ett arbete och för det andra kunnat vara hemma varje dag kl 16:30. Det är också värt mycket, framförallt för den övriga familjen.
 
Jag vill jag inte påstå att det ena är bättre än det andra men jag önskar att vi alla skulle väga in fler variabler än lön och arbetsuppgifter på vad som är ett bra jobb, eller framförallt vad som passar just mig. Vad är viktigt i mitt liv? Det är så lätt att påverkas av vänner och familjs åsikter om vad som är det rätta och det mest eftertraktansvärda istället för att lyssna inåt. Jag funderar fortfarande på sommaren men visst lutar det åt ledighet och skrivarkurs under sommaren, men inget är bestämt än. Skrev ett inlägg om detta HÄR. 
 
För mig som ännu studerar och inte valt arbete än så funderar jag rätt mycket på detta, det känns svårt att välja något som passar mig nu och även i framtiden, men det kanske är så att det är lättare än vad jag tänker att byta arbete den dagen man skaffar familj och vill ha andra arbetstider exempelvis. 
 
Vad har varit viktigast i val av arbete för dig?
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej