Dunjackan är på, det har precis snöat. Snön täcker nästan allting och gör vinterkvällen lite ljusare. Hunden och jag är påväg ut på promenad, de små benen springer lyckligt framåt, jag halkar efter så gott det går i slasket. Några meter från huset slår det mig att jag inte tagit med hundbajspåsar, men jag tänker att det löser sig. Mest tänker jag att jag inte orkar vända tillbaka och hämta. När vi gått längst bort på rundan där gatlyktornas ljus inte når så känner hunden att här, här är en ypperlig plats att lämna lämningar. Tre små korvar landar utspritt på marken och jag ser absolut ingenting. Hittills har jag lyssnat på musik i hörlurar och nu försöker jag få fram mobilen, få på lyset och se var de är som jag ska plocka upp.. Nä, just det, plocka upp går ju inte. Jag kan ju ta ett löv och kasta in dem i busk NEJ, det finns ju inga lövjävlar i denna jäkla vintermånad. Blodtrycket stiger, viss irritation infinner sig. Min plan är att täcka över bajset med smältande snö, som kommer att vara borta om några dagar men åtminstone förbättre situationen något. Med otålig hund och mobil i ena otympliga vanthanden försöker jag plocka snö med den andra samtidigt som jag lyser och försöker hitta bajset. Precis då springar en katt förbi, hunden gör att ryck och jag tappar allt. Bokstavligt talat, för när jag ska plocka upp mobilen ser jag till min fasa att den har inte bara landat i snön. Den har landat i brun snö. Kladdig brun snö. Många fula ord flyger genom mitt huvud. Med fasa luktar jag på kladdet och det luktar.. ingenting. Tur! Det kan mycket väl vara hundbajs men i så fall är det iallafall hundbajs med ngra dagar på nacken. Duger för mig. Promenaden hem är sammanbiten och väl hemma när jag ska ta av mig jackan känner jag det. Plastpåsar. Där ligger det ett par i min jackficka som en påminnelse om förra veckans magsjuka och hade ju givetvis varit perfekta som hundbajspåsar. Ridå.
 
Tänker på när jag står där, försöker hålla en ivrig hund stången och luktar på min brunkladdiga mobiltelefon samtidigt som jag lite hafsigt sparkar snö över hundbajset ovetandes om att jag har fullt dugliga plastpåsar så nära så infinner sig den eviga känslan av varför? inte varför detta hände mig, utan snarare varför jag är sådan så att detta alltid händer.
 
Det verkar finnas två typer av människor. De som alltid har toalettpapper hemma och där mjölken aldrig tar slut. De som i lågstadiet hade välfyllda pennskrin i sina välordnade bänkar. De som beställer nytt pass i tid och aldrig behöver köpa ett expresspass på flygplatsen. De som växlar pengar till rätt valuta. De som alltid har pengar på rätt konto när hyran ska dras. De som kommer föreberedda inför varje vecka och planerar sitt studerande/arbete.

Kort sagt, de som alltid har hundbajspåsar med sig. Sen så finns det vi andra. Vi som inte alltid kommer ihåg bajspåsar, vi som konstant kommer 2 minuter försent och där sistaminuten-åtgärder är mer regel än undantag. I hela mitt liv har jag avundats de där andra, de ordningssamma och strukturerade. De verkade inte ha det tråkigt, de verkade bara ha ett liv med lite mer flow i. Ett eftersträvansvärt liv på nästan alla sätt men ack så svårt.

Idag bestämde jag mig. Vissa aspekter av mitt liv är värt att försöka förbättra, jag vill försöka planera bättre i skolan och att komma i tid när andra drabbas. I andra delar av livet har jag börjat acceptera att jag är jag. Jag är långt ifrån perfekt, jag har inte full koll, jag täcker över hundbajs med snö som kommer tina dagen efter och jag äter pressbyrånbulle till frukost när mjölken är slut hemma. Det är inte perfekt eller ens bra men det är jag. Jag gör så gott jag kan men det blir så ändå.
 
Personlig utveckling är viktigt men jag börjar känna att acceptera sig själv i all sin ofullkomlighet är jäkligt viktigt det också. Att ständigt utvecklas får inte bli synonymt med att aldrig vara bra nog. Det räcker med det nu.
 

Liknande inlägg

6 kommentarer

camilla

01 Feb 2015 22:36

Jag är en klar typ 1 och är gift med en klar typ 2. O.e.r.h.ö.r.t. frustrerande stundtals. Men oerhört fascinerande oxå.

Och vad skönt att du tänker att du är okej. För det är du ju. Man får ju välja vad man vill fokusera på här i livet. Och att köpa toapapper och mjölk är ju faktiskt inte allt. Faktiskt.

Svar: Jag är en typ 2 men bor med en värre typ 2:a... Ibland ger det en illusion av att jag är mer ordentlig än jag är, ganska skönt emellanåt ;)
Ibland är det lättare än andra dagar att acceptera sig själv, speciellt när man strular till det för andra. Andas och försöka igen brukar fungera. Oftast iallafall. :)
optimeralivet.blogg.se

Snålcoachen

01 Feb 2015 22:54

HYSTERISKT roligt om hundbajset!

Själv har jag alltid en massa bajspåsar i alla jackfickor men lyckas allt som oftast glömma ta med mobilen på mina sena kvällsrastningar. Då är det becksvart ute och där står jag med påsar men har ingen aning om VAR hunden lämnade det som borde plockas upp...

Vidare är jag osäker på vilken kategori jag tillhör. Jag är sjukt punktlig, glömmer sällan att ta med saker och har alltid giltigt pass men jag råkar ofta spilla, bryta av en nagel eller dra en rejäl maska i strumpbyxan. Det är så typiskt mig att välta vattenglaset över alla papper på skrivbordet. Sådana klumpiga slarvsaker. Det viktiga är att man är en god medmänniska tänker jag.

Svar: Mobilen glömmer jag ALDRIG, men det kanske bara visar att jag har lite fel prio. Iallafall på hundpromenad.. Brukar du få köra den sköna "leta efter bajset genom att känna med påsen på handen var det är varmt"-stilen. ;)
Klumpig är jag också men där så brukar man blir lite mer förlåten upplever jag det som, det är lite mer uppenbart att man givetvis inte menade att exempelvis gå rakt in i någon, det var inte dålig planering som gjorde det, hehe.
optimeralivet.blogg.se

omedvetenellermedvetenkonsumtion

02 Feb 2015 13:51

Härligt att du delar med dig! :)
Jag är nog mest typ ett, men när jag skaffade hund för ett år sedan bestämde jag mig för viss förändring.
Numera har jag nästan alltid med mig hundpåsar och ficklampa i jackan.
Och ficklampan har jag haft nytta av många gånger...
...gissa att killen på brädgården blev förvånad när han skulle visa mig material utomhus en mörk novembereftermiddag och konstaterade att det kanske hunnit bli för mörkt och jag säger "men jag har en ficklampa med mig" (inte mobil med lampa utan rätt och slätt en ficklampa ;)

Svar: Hihi, det måste ha angivit lite respekt hos killen ändå! Det ger ju en viss "jag kan överleva var som helst"-känsla om någon vandrar omkring med en grym ficklampa när som helst. Vem visste vad som mer fanns i fickorna? Ett litet trangiakök, ett tält, en sovsäck?
optimeralivet.blogg.se

Händelsevis

01 Jun 2015 22:57

Jag är nog en typ 2 just nu men jag har storartade planer på att BLI en typ 1. Det bara måste ju gå om man vill. Eller?

Svar: Ja det är ju just det frågan är, kan man det och är det egentligen bra att sträva helt åt att byta kategori? Som en typ 2:a så kan jag känna att vissa saker faktiskt gör mig lite härligare just för att jag tänker att folk kan slappna av i mitt hem utan att vara för att spilla eller göra något "fel". Vissa saker går nog alldeles utmärkt att öva upp dock, det där med att snooza och att göra saker i tid är nu mina egna största utmaningar och över tid går det ändå bättre och bättre, ibland får man zooma ut och se över år (eoner av tid) för att se att saker och ting går åt rätt håll.
optimeralivet.blogg.se

Anonym

27 Jul 2015 20:24

Jag är mest typ 2 men toapapper och mjölk finns alltid hemma 😁 resten löser sig! Din blogg är underbar!!! / ulrika

Svar: Tack, vad snällt sagt :) bloggtorkan håller tyvärr i sig men den som väntar på något gott... ;)
optimeralivet.blogg.se

Talaomdet

09 May 2016 22:51

Vad det här fick mig att le, och vilket fantastisk beskrivande skriftspråk. Blir så glad. Och du, jag är den där som planerar och alltid har mjölk i kylskåpet, men jag glömmer mycket annat ändå. Exempelvis vad jag precis tänkte säga, vad du sa eller vad jag sa, och det är nästan lite värre än att glöms bajspåsar. Du är bra.

Svar: Tack, vad glad jag blir för dina snälla ord! Ja, visst är det så, vi har alla våra fördelar och nackdelar, viktigt att komma ihåg :). Någon sa till mig för ett tag sen att det är viktigare att fokusera på och utveckla sina styrkor än att förbättra sina svagheter, ganska så nyttigt tankesätt tycker jag. Prioritera att bli ännu bättre på det man redan är bra på, alla måste ju inte kunna allt. Och du, om man pratar med någon som är lite disträ så förlåter iallafall jag alltid allt om man bara är lite ärlig med att man är en disträ person. Det är härligt med operfekta människor!
optimeralivet.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej