Min väg mot ett optimerat liv med framförallt mer tid börjar där så många andra projekt börjar, med pengar.
 
Jag älskar att läsa om människor som gjort en ekonomisk resa mot oberoende genom att spara fantastiska summor varje månad. Supertaggad har jag tänkt att så ska jag också göra sen. När jag har pengar. Det ironiska är att jag alltid varit allergisk som använder just uttrycket om jag bara/ sedan när jag har xx DÅ ska jag/ i framtiden ska jag göra osv. 
 
Men, säger min den lilla rösten i mitt huvud med en sån där gnällig nasal röst, jag kan inte spara så mycket nu! Det gör ingen skillnad! Jag har CSN och lite sommarjobb för att gå runt, det går inte!
 
Jag anser mig vara en ganska tänkande varelse. Jag kan analysera, jag kan läsa stora mängder text och har absolut tendenser att i mitt huvud vara besserwissig även om det är något jag absolut jobbar på att inte uttrycka. Ändå har jag exakt samma tankar som jag nu lovat mig i flera månader att jag aldrig skall skaffa mig. Tankarna varit där hela tiden och jag inser det först nu? Suck. Förmågan att lura sig själv slutar aldrig att förvåna. Sen tänkte jag till och jag har ju nu faktiskt en möjlighet att ändra något. Att göra något.
 
Så vad gjorde jag?
 
Tadadadaaaaa, började månadsspara. Sparande steg 1. In med 1000 kr varje månad på indexfond och så får vi väl helt enkelt se hur det går. Älskar när man kan lägga några minuter på att ställa in något som sedan kommer ske automatiskt, underbart!
 
Jag tror stenhårt på att det är superbra att låta sig inspireras av diverse bloggar, program och böcker men i slutändan handlar det om vad du gör. Om man gör samma sak som man alltid gjort kommer resultatet också att förbli detsamma. Jag har ivrigt suttit på första plats och nickat med huvudet så kraftfullt att mitt inre dragit på sig en tillfällig whiplashskada men ändå tog det 6 månader att få igång ett strukturerat sparande.
 
Är det fler än jag som både läst om, pratat om och gett råd till andra om något som man inser att man själv faktiskt inte följer?

Liknande inlägg

3 kommentarer

Anonym

21 Nov 2014 12:10

Gud! Vilken underbar kommentar," dragit på sig en tillfällig whiplash skada..."
Stor igenkänningsfaktor där..

Jag har tagit ett STORT steg att bara läsa och intressera mig för ekonomi och så jag tror de facto att jag gör det med:) bara genom att läsa om det...

hahahha...
Hur som helst, har också börjat aktivera mig och lägger klart till din blogg i min läslista..

Anonym

21 Nov 2014 12:10

Gud! Vilken underbar kommentar," dragit på sig en tillfällig whiplash skada..."
Stor igenkänningsfaktor där..

Jag har tagit ett STORT steg att bara läsa och intressera mig för ekonomi och så jag tror de facto att jag gör det med:) bara genom att läsa om det...

hahahha...
Hur som helst, har också börjat aktivera mig och lägger klart till din blogg i min läslista..

Anonym

21 Nov 2014 12:10

Gud! Vilken underbar kommentar," dragit på sig en tillfällig whiplash skada..."
Stor igenkänningsfaktor där..

Jag har tagit ett STORT steg att bara läsa och intressera mig för ekonomi och så jag tror de facto att jag gör det med:) bara genom att läsa om det...

hahahha...
Hur som helst, har också börjat aktivera mig och lägger klart till din blogg i min läslista..

Svar: Grymt att du börjat förändra! Du får hänga kvar här och peppa mig när det går lite sämre för mig emellanåt ;) Hehe, ja visst är det ett visst glapp mellan vad man tänker och vad man gör. Men visst är det så att förändringar som håller kommer inifrån och byggs upp med tankar och till slut är steget till att göra något inte alls lika stort :)
En bra idé är ju att skaffa sig ett mål, ett sparande mål kanske, så man har en deadline. Det funkar iallafall på mig :)
optimeralivet.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej