Det är tentaomgångstider vilket får mig att fundera mycket på hur alla val jag gjort i livet lett fram till att jag tung i sinnet cyklar hem från skolan i ösregn med tentaämnet invaderande både vaken och sovande tid... Suck. Det är helt enkelt en sådan dag, och en sådan tenta. Det bästa med kursen är att den snart är över. Visst är jag övertygad om att det jag gör kommer att ge mig glädje i livet framöver men ibland är det svårt att veta om man verkligen har en hållbar livsfilosofi. Dessutom tar det emot att köpa ett kilo godis och tröstäta då jag verkligen vill hålla i både mina pengar och min faktiskt hittills någorlunda hälsosamma tentaperiod men gör det mig lycklare just nu? Nää, inte direkt, är övertygad om att det där godiset just nu verkligen hade hjälpt.
 
Minimalism, spara för framtiden, hållbar shopping... Jag upplever att det i diskussioner bland vänner och på internet lätt blir en klubb för inbördes beundran. Det kan givetvis vara något positivt, har man ett gemensamt mål är det ju hur härligt som helst att peppa varandra dit. Sista tiden har jag dock reflekterat lite kring att detta lätt gör att avvikande åsikter inte får komma fram och då utvecklas inte filosofin.
 
För min del så blir detta problematiskt när en tanke på hållbar ekonomi gör att jag inte riktigt kan njuta av det jag spenderar pengar på eller att varje köp för med sig en liten gnagande tanke där sparande ställs emot hållbart köp och minimalism. Det kan leda till väldigt o-minimalistiska tankar då det lätt blir ett överanalyserande.
 
Eller för att förenkla saken med ett exempel (som givetvis kan vara en jacka, oxfilé, en take-away latte, en lägenhet): Ska jag köpa en mango? (Sparande vs njutning nu). Ska jag köpa en ekologisk mango? (Dyrare men bättre för miljön). Ska jag egentligen hellre vänta tills det är säsong för mango? (skjuta upp njutningen tills det är bättre läge för miljö och plånbok men gå miste om det i nuet) Eller ska man helt enkelt köpa mangon bara för att man just nu var väldigt sugen på mango?
 
Det blir nog idag inga svar på dessa frågor, inte från mig iallafall. Jag kan avundas alla som har kommit på vad just deras liv behöver (minimalism, köpstopp) då det nog gör alla dessa val betydligt lättare. Få sina prioriteringar i ordning.
 
Kanske har även "livsnjutarna" en relativt problemfri tillvaro, kan avundas dem som lever från dag till dag också. Dock så vet jag ju att ett sådant liv mest hade skapat ångest i mig och inte njutning dag för dag, så den vägen är redan utesluten. Hur som helst, tankarna processas vidare och jag ger dem en liten skjuts med att rensa i garderboen (plugg-prokrastinering ya know). Resultatet av den rensningen får redovisas i ett annat inlägg!
 
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej