Yes, ett ofta förekommande ämne i diverse sparbloggar men nog så viktigt! Vi har väl alla våra definitioner på vad vi sparar in på och vart gränsen till snålhet går.
 
Jag tänkte inte gå in på detaljer rörande huvurvida ica basic pasta är okej eller inte utan snarare det stora hela. Igår avslutades Musikhjälpenveckan och för en blödis som mig så blev det många tårar. Det är något med engagemang som rör något i mig varenda gång, i litet och stort. Det är så bra att de har veckan i värsta julshoppingstider så man får sig en tankeställare. Även jag skänkte en slant, en droppe i havet i jömförelse men alltid något.
 
Välgörenhet är svårt, tycker jag. Det handlar om att man själv ska ta steget och ge pengar (har man dessutom en budget så måste man ta från någon av posterna, eller givetvis skapa posten Välgörenhet). Det är också svårt att veta var pengarna blir mest till nytta. Med det sagt så tycker jag absolut att man ska skänka en slant, och om vi ska vara helt ärliga så blir det win-win då en skänkt peng lämnar en härlig känsla i kroppen.
 
Välgörenhet gör mycket för samhället, men är i förhållande ganska små summor. Nu tänkte jag bli politisk här, jag tycker det är intressant hur politiken som ämne lyser med sin frånvaro i sparbloggar. Varför är det så? De gångerna jag stött på det har det handlat om hur en (ofta) högerpolitik sänker skatten för enskilda personen och hur dessa extra kronor skall investeras osv.
 
Jag blir alltid lite illa till mods inför det resonemanget. Jag är helt för att spara och investera sina pengar på ett optimalt sätt men att rösta för en politik för att man själv skall få xx kronor mer i plånboken (då pratar vi ofta människor med miljoner på kontot) är i min värld en så världsfrånvänd bild.
 
Ja, mina värderingar ligger åt det röda hållet och det står jag för. Jag tror helt enkelt att den politiken gynnar oss alla i samhället, men framförallt de som behöver det mest. En arbetspolitik är väl viktig men det finns många som aldrig kommer kunna arbeta mer och att de ska få betala för sina sjukdomar/funktionsnedsättningar har jag svårt att försonas med.
 
Med detta sagt så tror jag inte att alla som röstar blått har resonemanget att det skall gynna en själv, absolut inte. Jag vill inte föra resonemanget att "hjärtat sitter till vänster". Jag tror säkert att många för samma inre dialog som mig själv men med slutsatsen att högerpolitiken skulle gynna vårt samhälle mest. I det fallet känner jag "Agree to disagree", har man bara tänkt till men kommer till en annan slutsats så är det ju helt enkelt så och de respekterar jag fullt ut.
 
Däremot, så tycker jag att den värsta typen av snålhet är när man är mer angelägen om att få några fler kronor tillbaka på skatten än att se till samhällets bästa. Sedan om samhällets bästa fås med en höger- eller vänsterregering kan vi lämna osagt just idag.
 
I framtiden kommer jag, om jag får arbete, att tjäna troligtvis över snittet. Det gör att jag många gånger fått kommentaren om varför jag inte röstar blått?
 
För mig är det såhär:
Om jag får leva och ha min fysiska och psykiska hälsa så kommer det aldrig att göra någon stor skillnad om en extra beskattning införs eller inte. Jag planerar att ha koll på mina pengar och räcker inte de till (med en redan bra lön) så är det mina prioriteringar det är fel på, inte regeringens. (Dessutom skulle jag vilja se siffror på hur många vars livskvalitet höjts när förmögenhetsskatten togs bort..) Om jag däremot skulle bli fysiskt eller psykiskt sjuk (Nästan varannan kvinna drabbas någon gång i livet av depression) så vill jag leva i ett samhälle som stöttar mig och min familj med resurser och ekonomiskt så att framförallt familjen inte behöver lida för att jag inte kan arbeta.
 
(En ännu värre snålhet är den på nationsnivå.. För att förtydliga: Gynna samhällets bästa inkluderar ALLA som bor i Sverige, det är det som är medmänsklighet. Punkt. Och ja, judar och alla utlandsfödda är också svenskar, Björn Söder!)
 
Ett spretigt och kanske lite hetsigt inlägg och skriv gärna reaktioner! Jag har trots allt bara sett världen inifrån mitt eget pannben och mina åsikter och värderingar baseras ju såklart på den mycket begränsade världsbilden, precis som för oss alla.
 
Vart går gränsen för snålhet i det större perspektivet?

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej