Väldigt länge hette rubriken "Kor- simple as that". Nästan lite synd att jag hann ändra rubriken, det låter ju absolut som ett mer spännande inlägg?
 

Det finns vissa saker man behöver. Skor är en av dem. Mitt förhållande till skor har aldrig varit sådär sprudlande underbart och pirrande, det kan ha något att göra med att jag drar närmre 41 och det var alltid sådär kul att gå och skoshoppa när jag var 15 med min kompis som hade 36. Nu älskar jag mina fötter men ställ ett par ballerinas i 36 bredvid ett par 41:or så ser ni att gulligheten är lite mindre i de större paren...
 
Nåja, inte något ont som inte har något gott med sig, för mig resulterade det i att jag inte shoppade så mycket skor och därmed hade lite mindre att rensa bland. Mina skor nuförtiden är:
 
  • Vinterstövlar i svart skinn som är varma men ändå snygga. Givet par. Köpte dem i panik (enda bra panikköpet jag gjort) när det var -20 och jag gick omkring i ett par mesiga skor. Minns fortfarande hur tårna långsamt tinade omgivet av fårullen på insidan. Härligt. Lämnade inför denna säsongen in dem hos skomakare som fick laga insidan där de gått sönder och allmänt fräscha upp dem. Pris? 200 kr. Så värt.
  • Låga svarta skinnskor. Ja, för vardagsbruk men inte lika varma. Skor man inte kan leva utan.
  • Vita converse. Need I say more?
  • Låg vinröda converse. Väljs alltid bort till förmån för de vita... Hmm, ska fundera under våren hur jag ska göra med dessa men nu får de vara kvar.
  • Bruka stövletter. Väljs nästan alltid bort för andra skor. Åker fram vid varje rensning och jag tänker att de ska försvinna men sen använder jag dem alltid vid något tillfälle och då får de vara kvar. Fräscha och med bra kvalitet så de får stå tryggt i garderoben åtminstone en omgång till...
  • Löparskor utomhus
  • Gympaskor för inomhusanvändning
  • Vandrarkängor. Används med regelbunden sällanhet men mitt förra par sa tack och hej efter 10+ år så då kändes ett par av riktigt bra kvalitet som såldes till 50% i våras som ett bra köp. Än så länge känns det verkligen så.
  • Tre par fula/obekväma svarta pumps jag inte använder. De väntar på att få gå vidare, jag måste bara komma mig för det. Då jag inte är så mycket för skor så vill jag ha ett par härliga klackar som funkar året om, är någorlunda bekväma och stilrena... The search goes on. Någon som har bra förslag?
  • Ett par puderrosa pumps som faktiskt är fina men som ändå är lite fel. Riktigt dåligt samveteköp då de inte är använda särskilt mycket. Hoppas på en sommar med tillfällen då man klär upp sig så jag får använda dem, annars ska jag nog försöka sälja dem.
  • Mockaskor jag aldrig gillat men köpt för att de var billiga. Hu. Borde bara göra slag i saken och skicka vidare dem. (minipaus) Så, nu står de vid dörren i en påse och ska få gå vidare till sko-himlen. *Klapp på axeln*
Det verkar mycket när man radar upp det (!!!) men jag är nöjd faktiskt, jag känner att jag har kontroll på vad jag behöver och det jag borde göra mig av med, sen ska det bara hända också, hehe. Skänkte på vägen hem ett par fejkskinnstövlar jag köpt på second hand som alltid valdes bort till förmån för andra skor och nu känns det lite lite lättare. Härligt.
 
Som jämförelse har min syster typ 50 par skor och att vara hemma hos henne är superhärligt. Det är som att gå in i en skobutik, på riktigt. Hon har en liten pall och härligt ljus och man kan pröva vad man vill. Jag tror visserligen att hon hade varit lika lycklig med 25 par skor, men inte i nuläget med 5 skor (gympaskor och sådan borträknat). Det har inte varit optimalt för henne, hon älskar att uttrycka sig med sin stil. VIll bara påpeka detta då jag inte vill säga att man är duktigare ju färre skor man har, bara att man får hitta sin egen bästa nivå (som nog dock alltid är lite färre än vad man har, hehe..)
 
Vad har ni för skor? Vilka älskar ni? Ni som har riktigt många (eller riktigt få), skänker de er glädje?

Liknande inlägg

2 kommentarer

Snålcoachen

11 Dec 2014 00:18

Jag hamnar alltid utanför när tjejer pratar skor. Alla dessa skotokiga kvinnor som inte förstår mig när jag säger att jag avskyr att lägga pengar på skor. Alla gapar häpet och undrar varför. Jo, det kan jag tala om. Om jag väljer att köpa en dyr och fin kvalitetsjacka och vårdar den väl så håller den år efter år utan tecken på synbart slitage. Samma sak gäller för klänningar, kavajer osv. Men skor...?! Med vårt klimat så förstörs ALLA skor utom möjligen fest- eller sommarskor som kan hålla något längre om man är riktigt rädd om dem. Jag föredrar höst- och vinterskor i läder och kan inte tänka mig stövlar i syntetmaterial. Då blir skorna dyrare men också skönare och åldras snyggare. Om det inte vore för regn, slask, salt, grus och all annan skit som de utsätts för.

Jag har definitivt minst antal skor av alla mina kvinnliga vänner.

Tilläggas bör att jag har storlek 39 och de är alltid slut när det är utförsäljningar och reor.

Svar: Hehe, så roligt att vi verkar ha samma inställning till skor! Ett nödvändigt ont helt enkelt. Ja, det där vädret... Jag kan verkligen tillfreddsställas av att fixa till ett par skor jag redan har men så är man ute EN GÅNG och så är skon lika sliten som innan.. Du som jobbar på kontor (eller?) har du kontorsskor som du byter till? Gillar tanken på det, speciellt i slasktider, men har själv inte möjlighet till det tyvärr.
Ibland har det sina fördelar att dra 41:or, de är för det mesta kvar till rean hihi..
optimeralivet.blogg.se

Snålcoachen

11 Dec 2014 23:49

Ja, jag har alltid minst två par skor ståendes på jobbet. Hittills har jag mest gått till och från jobbet i gummistövlar och det funkar inte att klafsa runt med dem inomhus på jobbet. Ser inte så stylish ut till svart kavaj :) När det blir snö brukar jag gå till jobbet i typ Bally kängor (så varma, så sköna) men de fungerar inte heller inomhus. Varför har du inte möjlighet att byta skor på jobbet? Vissa vinterskor är som sagt var svåra att jobba i inomhus.

Förresten, nu låter det som om jag har mängder av skor men det har jag alltså inte.
Jag har bara ett par vinterstövlar (som börjar tackla av rejält just pga upprepade möten med oväntade regnattacker).
Dessutom har jag ett par typ Acne pistol-kopior i skinn i superkvalitet som jag brukar ha på jobbet, mycket sköna och de enda skor som faktiskt inte ser ut att åldras trots både inomhus- och utomhusbruk. Eftersom de är de enda lite snyggare (om man tänker elegantare) vinterskor jag har så måste jag hålla koll på om de står på jobbet eller hemma varje gång jag blir bortbjuden...

Svar: Jag studerar ju och byter lokal för detta titt som tätt och har inte möjlighet att byta skor då, så då får man snällt sitta i antingen största vinterskorna eller slaskiga skor under föreläsningar.. Jaja, det blir väl lättare i framtiden :) De perfekta acnepistols-kopiorna är jag också på jakt efter! trots att jag inte är så skofantast så tycker jag de skorna är jääkligt snygga, bra köp där :)
optimeralivet.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej