Sista veckan har varit tung, en ständig inre strid har pågått. Därav bloggtorkan.
 
Fredag 10:47: "Hmm, jaha. Paus i föreläsningen, ska man kanske gå och köpa en kaffe och bulle? Ne, det är ju onödiga pengar och jag borde kanske spara, fast vänta lite nu, en tjuga kan jag ju kosta på mig!" Går med bestämda steg i ungefär tre meter, tänker "Fasen, 20 *365 är ju över 7000 kr, såhär kan jag inte hålla på varje dag." Stannar upp väldigt plötsligt, kursaren bakom mig går in i min rygg. "Fast... jag köper ju inte sånt här varje dag, EN fika kan jag kosta på mig! Har ju råd!" Börjar lika plötsligt gå igen, nu med en konstig min av glädje och lite arg beslutsamhet. Ser nog mest nödig ut, när jag tänker efter. Tar mig till fiket och väl därinne vacklar jag i min övertygelse igen... "En kaffe och bulle är ju dessutom inte så nyttigt... Har känt att byxorna blivit lite tajtare det sista, kanske borde hålla igen. Socker och onyttigheter har varit temat hela veckan så borde kanske hålla igen. Å andra sidan är det fredag, jag har tunga föreläsningar framför mig, gick upp supertidigt imorse och borde få någon slags belöning för det! "En kaffe och bulle, tack!" Medan det artificiella kaffet puttrar ur kaffemaskinen ångrar jag mig redan. "Hopp, där drogs 20 kr, jag som redan har spenderat lite väl friskt på matkontot denna månaden" När väl bullen hamnar i min hand och kaffets doft når mina näsborrar rationaliserar jag det hela med: "Äh, jag levde snålt förra månaden, det är fredag och jag förtjänar en belöning, nyttig kan jag vara på eh måndag, säkert..."
 
Ni hör ju. Totalt kaos. Exemplet ovan är både ett exempel och en metafor för i dessa banor har mina tankar gått hela veckan. Jag har så jäkla svårt att bestämma mig. Trodde jag hade skaffat mig bra målbilder och en strategi men vissa dagar känner jag att jag håller igen på vissa saker och att mitt ekonomiska tänk faktiskt förtar glädjen i vissa situationer. Det känns tråkigt att varje köp åtföljs av en liten liten pengaångest och att jag inte bara kan njuta av vad det nu är jag köpt. Köpet är ju redan gjort, jag vill kunna njuta och gå vidare och vara lite mer trygg i känslan av att jag prioriterar rätt.
 
Är det någon som känner igen sig alls eller börjar jag bli en galen person? Ska tillägga att det allra mesta (en del iallafall) av konversationen ovan endast pågick i mitt huvud, jag delar inte dessa tankarna för lättvindigt med andra människor. Inte redo att visa så mycket av mitt sanna jag än. Däremot undrar jag vad folk tänkt när jag rörde mig lika ryckigt som en sportbil på en väg med många många stoppljus. Stopp! Kör! Stopp! Kör! Sväng! Stopp!
 
Om jag ska försöka vara lite allvarlig så har jag det senaste vacklat i tron på att spara så hårdnackat för framtiden. Det finns en anledning till att så många livsnjutare spenderar från dag till dag. Det ger tillfredsställelse! Jag kommer aldrig bli sådan men det är trots allt så att en sparsam livsstil för med sig rätt många uppoffringar och vissa dagar funderar jag på vad allt är värt. Varför sparar jag?
 
Det känns som en tröst att mitt i allt detta ha en kommande USA-resa på agendan där en del av de intjänade pengarna från förra sommaren ska användas. Man kan alltid diskutera huruvida att spara för en resa verkligen är att spara (egentligen är det ju uppskjuten konsumtion) men för mig är det iallafall en morot för att leva sparsamt under våren. 
 
Någon mer som vacklar ibland? När har ni haft era svagaste ögonblick och hur resonerar ni med er själva för att inte falla tillbaka i dåliga konsumtionsmönster?

Liknande inlägg

1 kommentarer

Sparsessan

28 Feb 2015 12:35

Det är klart man kan vackla ibland. Vissa gånger får man göra det som känns rätt för stunden. Själv håller jag på att rensa och röja hemma och inser att jag behöver förvaring men samtidigt blir jag snål och inte vill köpa något. Jag kompromissat och letar begagnat så känns det lite bättre, behöver ju verkligen förvaringsmöjligheter för att få ordning på de saker jag vill ha kvar.

Svar: Ja precis, ibland får man ge efter. Får försöka komma ihåg att det är inte de små utsvävningstuvorna som välter det stora sparlasset. Begagnat är bäst! Speciellt till tråkiga saker som förvaring, hihi.
optimeralivet.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej