I'm back och det känns SÅ bra! Hög på livet och allmänt i ett väldigt härligt zen-liknande tillstånd. Jag har senaste veckorna rest runt i USA med ett gäng tjejkompisar och det har varit otroligt intensivt, roligt och härligt. Självklart har det också varit en del gnabb, tänk er själva sju tjejer med starka viljor och en bil haha. Det låg bikinis på tork, behås och necessärer precis överallt! Resan har gjort precis vad jag ville att den skulle göra med mig - den har givit inspiration och erfarenheter och nu, hemma hos föräldrarna med tid att bara vara, så ska jag reflektera tills jag storknar. 
 
Resan började i New York och storstadsliv i fyra dagar på ett sätt som får mitt storstadshjärta att pumpa lite extra. Det var allt ifrån de mesta turistiga måstena till att stå kl 2 på en rooftopbar och ha en konversation med en hen som enbart iklädd typ två (små!) lädersnören och platåskor strl 45 medan man sneglade på ett alldeles underbart glittrande Manhattan. Åh livet!
 
I möjligheternas land finns det oändliga möjligheter att spendera pengar, ett övre tak finns liksom inte. Jag är med facit i hand, riktigt nöjd över hur vi prioriterade pengarna. Från början hade jag en buffert totalt för resan samt olika tak för mat, boende och shopping. Det är svårt att veta hur mycket något kostar på ställen man aldrig varit förut men jag gjorde en grov uppskattning. Som en sann nörd höll jag koll på alla utgifter i min budgetapp (yes, de andra skrattade lite åt mig först men var vädligt tacksamma för att få se vad vi hade spenderat på de olika sakerna mot slutet av resan hehe) och hamnade faktiskt över 3000 under budget inklusive mycket shopping. Härligt tycker jag!
 
En stor del av anledningen till snål budget var maten och lösningen stavades kontraster. Vi jobbade verkligen med kontraster. I New York bodde vi i en lägenhet och körde två pasta med pastasåsmiddagar för typ noll pengar varvat med en mycket trendig restaurang. Även där beställdes det in billigaste pastarätten (som var supergod dock) för just där var atmosfären på restaurangen halva grejen. På andra restauranger gick vi all in och beställde vad vi ville för att maten var prio. Frukost och lunch blev mycket mycket mackor med avokade och salt samt jordnötssmör. Gott, mättande, billigt och håller sig bra i en varm bil. En typisk dag var föregående mat under dagen varvat med en restaurang på kvällen, alternativt en nice lunch i hamnen på dagen och en burkravioli (ena gånger kall..) till kvällen (Glamoröst liv 2.0). Till maten dracks det vatten, mycket vatten (pga 35 graders värme emellanåt) och någon enstaka öl eller drink, men långt ifrån till varje måltid. Nu låter det verkligen som att vi snålade järnet och tråkade ut oss själva men det gjorde vi verkligen inte, vi bara prioriterade. Jag åt mycket hellre ute fler gånger än drack drinkar på varje ställe, och lyckligtvis var vi väldigt eniga om den saken. Vi är alla studenter och inställda på ungefär samma budget men visst fanns det skillnader i hur vi reser men det får faktiskt bli ett helt eget inlägg för det är väldigt intressant att analysera.
 
Tillbaks till maten. Jag upplever att man kommer väldigt långt på att vara flexibel med maten också, ta seden dit man kommer. Avokado var goda och billiga = hej avokado! 1 liter yoghurt i new york kostade 5 dollar, dvs det blev ingen yoghurt till den frukosten. Snabbmatställen finns överallt och passar jättebra för att köpa en wrap eller liten burgare som lunch on the road, man måste liksom inte gå hela vägen med 2 liter cola till varje gång. Iskaffe blir en lifesaver och känns så lyxigt och överkomligt för 2 dollar, en budweiser är jäkligt god för 3 dollar på ett pizzahak. 
 
Utöver den enstaka restaurangen i New York valde vi matställen där vi kände att vi hade råd även med de dyrare rätterna, det är tråkigt i längden att alltid snegla mot pastan, det är livskvalitet att kunna välja det man är sugen på och veta att man håller budget för att maten under dagen varit billig. 
 
På vissa boenden var frukost inkluderat och herregud, då gick vi loss. Pannkakorna flög över rummet och kaffet rann konstant ner i någons mugg. Bagels trängdes i brödrosten, yoghurten åts i en tugga och när vi lämnade stället var det ofta fullkomligt tabberas. Gratis är gott.
 
Det kändes väldigt skönt att vi hade liknande inställning till mat, det hade varit jobbigt annat. Jag kan tänka mig att många känner att en burkravioli skule nagga alltför mycket på deras semesterkänsla, eller att avokade dag tio känns lite trött.
 
Vad säger ni därute? Hur brukar ni göra på semestrar? 
 
Som alltid så är det ändå gott att komma hem. Jag kraschar hos föräldrarna ett par dagar och äter av deras mat med kompensationen att jag lagar all mat, win-win. Det är något magiskt att komma hem till jordgubbar och kaffe som smakar något - längtar redan till morgonens kopp!
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej