Just nu sitter jag förhoppningsvis i en härlig snödriva i  Frankrike och dricker kaffe ur en termos och får solen i ansiktet och tar igen mig efter en fantastisk skidmorgon. Japp, jag är på skidsemester, eller kommer iallafall att vara det när detta inlägget publiceras. I en hel vecka är det bara jag och vänner och mina älskade skidor och snö. Livet typ. Sedan när jag kommer hem väntar dubbelt plugg i en vecka för att komma ikapp med plugg men det får det vara värt. Man ångrar mycket sällan en resa.
 
Ett personlighetsdrag jag märkt hos mig själv är hur jag blivit nästan allergisk mot att lägga pengar på saker jag använder så sällan då de gamla sakerna fungerar men verkligen sjunger på sista refrängen. Mina skidsockar har hål på vaden men fungerar, de får sköljas ut efter ett par dagar och sen används samma par hela veckan. Mitt underställ hänger knappt ihop längre men det är superbekvämt även om resåren hänger på sniskan och passformen är allt annat än vacker, fyller sitt syfte med att vara helt enkelt ett underställ. (Tur att jag inte åker dit för att ragga om man säger så...) I båda fallen så är det är inte svårt att motivera att köpa ett nytt par/ett extra par men jag blir för snål med både pengar och med tid, det är inte värt att ränna runt i butiker för saker som används kanske 2 v/år. Jag har en vän som åker mindre skidor än jag men som ändå införskaffat en mängd nya saker inför hens skidresa och jag inser ju att i de allra flestas ögon är det ju jag som är lite konstig. Det är ju på ett sätt värt att köpa något riktigt bra både i underställsväg då jag kommer kunna ha det kommande 10 åren men det tar ändå emot att lägga pengar på det just nu. Dumsnålheten är farligt nära men jag hoppas att jag fortfarande håller mig på rätt sida om min egen tänkta linje.
 
Ja just det, dumsål. Förra veckans dumsnålaste var helt klart när jag promenerar till skolan istället för att betala bussen i 10 sekundmeters motvind, en decimeter snöslask på marken, 0-gradigt ute och regn. När jag väl kom fram hade låren domnat bort och det plaskade om hela benen. Försök tentaplugga när man sitter i totalblöta jeans och man bara tänker "snälla snälla, låt mig inte dra på mig en urinvägsinfektion, jag har inte tid med det!". Nåväl, jeansen torkade och allmäntillståndet blev lite bättre men nästa gång tar jag bussen. Lesson learned.

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej