Ni som hängt med ett tag vet att jag hade ett beslut att ta gällande mitt sommarlov (studerar på universitet), skulle jag arbeta i Norgelandet eller läsa en (i ärlighetens namn ganska slapp) sommarkurs. Jag hade sedan tidigare inplanerat en längre resa som kommer kosta pengar och det mest logiska på pappret hade ju varit att jobba.. Men, och det var ett stort MEN, jag hade verkligen ingen lust. Jag fick en del sneda blickar när jag berättade detta, det var för mågna att "state the obvious" men för mig var det en viktig insikt. Jag hade verkligen ingen lust att vara uppbokad alla veckor utom de jag är på en semester, jag ville helt enkelt inte.
 
Jag började se över  min situation. Mina år i skolan så har jag arbetat och gått plus varje sommar, arbetat extra under läsåren och gått plus där med (ja jag tar studielån men det är ett val jag gjort långt tidigare). Det finns en rejäl slant på sparkontot, Norge överraskade med lite semesterpengar och där och då kändes det som tecken efter tecken.
 
Tro mig, jag är fullt medveten om att det inte går att leva något slags lyxliv denna sommaren, men att snåla är en uppoffring jag är mer än villig att göra. Så, jag sökte sommarkursen till slut. Det kändes bra, bra i magen. Det ger också en ordentlig motivationsboost under terminen att veta att en lugn och skön sommar väntar. Veta att jag i mitt liv just nu valde tid framför pengar.
 
Jag har fått alla möjliga reaktioner på något som kan tyckas så trivialt som vad man gör några veckor under sommaren men jag ser det som en försmak på vad som komma skall den dagen man går ner på halvtid/slutar jobba helt/ tar ett sabbatsår. några har lett lite blekt och kontrat med "ja du, kul för dig... alltså JAG hade ju blivit TOKIG om man bara satt en hel sommar och typ.. gjorde ingenting. Men, kul för dig, verkligen."
Andra har tagit det med jämnmod, ett genuint intresse för hur jag tänker samtidigt som de själva föredrar att jobba under sommar. Några har reagerat med irritation: "Men.. Jo, det hade ju varit gött absolut om man hade råd, men somliga måste ju faktiskt försörja sig...". I detta läget brukar jag mest bara dra mig undan. Det kommer sällan något bra att gå in och förklara att jag faktiskt har råd (och inte för att päronen betalar) och inte kommer låna mig till en mindre hektisk sommar.
 
Sedan har jag mötts av reaktionen "åh GUD så härligt! Det låter verkligen som en toppensommar! Vad hette kursen sa du...? Hmm.." Det roliga är att ett par stycken av dessa ovan nu har gjort liknande val som jag själv. En ska jobba varannan helg enbart, en annan kortade ner sitt arbetstempo och en tredje ska läsa samma kurser. Detta är nära vänner till mig och det känns så roligt att spåna kring vad vi ska hitta på under sommaren! Helt plötsligt har vi massor med tid - men lite skralare i plånboken. Helt andra nöjen visar sig. Cykelsemestrar, campa i skärgården, hälsa på vänner i deras hemstäder, massor med roligt som blir nästan gratis.
 
En farhåga jag hade med att läsa en kurs på distans var att jag kanske inte skulle ha någon att leka med, då alla andra hade jobbat. Kul nu när det visar sig att fler hakade på och att vi nu kan hitta på saker tillsammans!
 
Det känns viktigt att tillägga att de av vännerna som hakat på lugn sommar-trenden också har kapital sparat och det kommer inte knuffa in dem i något ekonomiskt kaos, de är i samma läge som jag och väljer tiden och hälsan. Förhoppningsvis hinner man bli lite lite uttråkad under sommarens slut så att skolstarten känns ännu mer välkommen.
 
Har ni därute som sparar/downshiftar/slutar jobba också märkt hur ni har påverkat er omgivning indirekt?

Liknande inlägg

4 kommentarer

Anonym

25 Apr 2015 19:57

Låter som ett bra val. Det är inte bara att studera på heltid så lite ledig tid på sommaren kan vara värt mycket. Pengar är inte allt så länge du har så du klarar dig.

Svar: Tack! Det känns så bra att få pepp i de valen man gör, även om jag vet att jag kanske egentligen borde bry mig lite mindre om det..
optimeralivet.blogg.se

ANNA

26 Apr 2015 12:01

Att "aldrig" vara ledig och ha en chans till återhämtning är ju inte hållbart i längden. Jag tror och tycker att du gjorde ett bra val. Du väljer ju att investera i dej själv och ditt mående och förhoppningsvis kommer höstterminen att kännas mycket lättare efter ett "uppehåll" med gnetande.

Pengar, det är ju en värdslig sak, så länge man inte är helt utan. Har man bara till mat och uppehälle så klarar man sig. Om man, som det verkar bli för dej vänner i samma situation så kommer ni att kunna hitta på massor av saker tillsammans, sånt som inte behöver kosta något eller en massa. Mitt tips på aktiviteter är att ni kollar med kommunen/stan/kulturförvaltningen/studieförbund/turistbyrå/fritidsförvaltning i er närhet och kollar upp vad det finns för saker att göra som de tipsar om. Jag vet inte om det är likadant över hela landet men här på Västkusten/i Halland finns det små trycksaker med massor av gratisnöjen, tips och utflyktsmål. Å så finns ju parker/stranden, böcker, sällskapspel osv...

Ha en skön sommar.

Svar: Eller hur! Jag ser fram emot utmaningen att göra mesta möjliga av små resurser! Jag är från samma håll i Sverige typ-ish och har börjat höra mig för och lägga roliga saker på minnet som skall göras i sommar. Sen är ju ett seriemaraton inomhus en regnig sommardag också typ det mysigaste man kan göra, om nu vädret inte bjuder till på samma sätt som förra sommaren.
optimeralivet.blogg.se

Snålcoachen

29 Apr 2015 18:24

Jag instämmer och tycker att du fattade ett klokt beslut. Och jadå, visst har jag märkt hur mina beslut påverkar omgivningen. Det är ett evigt tjat, framför allt om resor, och varför vi inte reser utomlands jul-,påsk-, sport- och sommarlov. Nu HAR vi råd men väljer att avstå frivilligt men tänk om vi inte hade haft råd... hur jobbigt hade jag då inte tyckt att det vore när man måste förklara sig?

Just sommarlovet är extra laddat för barnfamiljer. Folk verkar oroa sig över att barnen ska få en olycklig barndom om det inte är späckat schema med fantastiska resmål och upplevelser i 5 veckor varje sommar. Självklart är det fantastiskt att resa och uppleva saker men jag tvivlar starkt på att det är avgörande för huruvida men ger barnen en bra uppväxt eller inte.

Svar: Tack! :)Kan verkligen tänka mig att det blir mer drastiska reaktioner för dig, jag är trots allt socialt accepterad av samhället fortfarande då viss sympati för de utbrända fattiga studenterna fortfarande till viss del finns kvar.

Jag upplever att många som först blir nästan irriterade av ens prioriteringar är de som nästa gång man talar vid har tänkt en extra vända, kanske har man inte samma åsikter men det blir ofta bra diskussioner. Tänk vad mycket lättare det måste vara för "fattigare" familjer i er omgivning att avstå en resa när ni också gör det. Jag tror verkligen du sätter huvudet på spiken, att ni avstår resor för att ni vill och inte för att ni måste. Det är nog paradoxalt nog svårare för en familj som verkligen lever på gränsen att avstå om "alla andra reser".

Jag tänker på hur mycket ett blogginlägg jag läst både från dig och andra påverkar mig i min vardag, inför ett köp, ett val eller klassiska "sitta-på-toa-och-tänka-på-framtiden".

Förövrigt är en av mina favoritminnen från somrar att få tälta i trädgården hemma. (Då snackar vi alltså typ 40 kvm trädgård). Pirrigt och mysigt!
optimeralivet.blogg.se

Händelsevis

01 Jun 2015 23:07

Åh du kommer säkert ha en underbar sommar!
Jag upplever att omgivningen släppte alla förväntningar på mig om att jag ska göra saker på sommaren när vi fick barn. Nu är det mer: Men såklart du inte ska på någon sommarkurs eller ha ett sommarjobb, du har ju barn!
Säkert skiftar det när barnet blir äldre (som snålcoachen skriver) men medan hjärtegrynet är liten verkar det som att det är helt okej att spendera två månader av sommaren med att åka till vänner landställen och hälsa på mor- och farföräldrar.

Innan tyckte jag dock att pressen var oerhört stor att man skulle ha en produktiv och utvecklande sommar. Det var okej att vara helt ledig ett par veckor men Gud nåde den som skulle vara ledig hela sommaren. Moraliskt förfall verkade vara det största hotet….

Svar: Tack, jag ser sååå mycket fram emot det! Kan tänka mig att barn gör det mer okej, men än är det långt vkar dit...
Ironin i att det ska jobbas och gnetas men det som läggs upp på instagram är brunbrända ben och roséglas i motljus någonstans i Frankrike... Även friluftsaktiga saker står ju väldigt högt i kurs nu på sociala medier, och de semestrarna är ju nästintill gratis! Ja, dubbelmoralen vet inga gränser..
optimeralivet.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej